Kávová zrna se tradičně zpracovávají pražením. Zrna před pražením jsou nazývána zelenou kávou. Nápoj vyrobený z mleté zelené kávy se stal vyhledávaným jako přírodní pomoc při hubnutí a součást zdravého životního stylu.. Je tato zelená káva opravdu prospěšná nebo je to jen lákadlo obchodníků?

Proč (ne)pít kávu, která stojí až 330 Kč za 100 gramů, má často až nepříjemnou ,,vůni” a poněkud zvláštní chuť? Prodejci zelené kávy lákají k nákupu argumenty, že rychle a zaručeně zhubnete a navíc získáte další pro tělo pozitivní účinky.

ÚČINKY ZELENÉ KÁVY

Nejrůznější weby s tématikou zdravého životního stylu popisují blahodárné účinky zelené kávy. Podle nich je prý bohatá na antioxidanty, podporuje detoxikaci organismu, redukuje tělesnou hmotnost a snižuje riziko diabetu. Snižuje hladinu glukózy v těle, brání usazování tuků v těle a pomáhá v boji proti únavě. To není všechno. Zelená káva také upravuje hladinu cholesterolu a obsahuje vysokou hladinu kofeinu a dokonce minimalizuje celulitidu!

 

Proč nejsme tedy všichni zdraví, hubení a bez celulitidy? Kdyby byla zelená káva nezpochybnitelným klíčem ke všem těmto pozitivům, pili bychom ji přece bez výhrady snad všichni! Je tedy zelená káva jen prodejní trik?

PRAŽENÁ NEBO ZELENÁ KÁVA?

Pozitivní účinky pití černé kávy byly nepopiratelně prokázány mnoha studiemi. Nutno podotknout, že všechny pozitivní účinky kávy jsou velmi ovlivněny způsobem života, kouřením a také pitím alkoholu.

 

Zelená káva jsou prostě nepražená kávová zrna. Ty se po sběru a zpracování pouze čistí, ale nepraží. Proto zůstává zachována i jejich původní zelená barva. U těchto nepražených zrn se předpokládá větší množství kyseliny chlorogenové, která přináší pro naše tělo určité zdravotní benefity. Jedním z nich je, že právě tato látka je účinná při hubnutí.

 

Kofeinu je známý pro svou schopnost urychlovat metabolismus a zvýšit sportovní výkon, čímž je právě pro hubnutí velmi přínosný. Obsah kofeinu je u kávy v neupraveném zeleném stavu vyšší než u pražené kávy. Z tohoto hlediska by se dalo říci, že zelená káva je účinnější při spalování tuků a tlumení chuti k jídlu. 

 

Avšak tuhle vlastnost káva neztrácí ani pražením. Akorát obsahuje kofeinu méně. Stejně tak je pražená káva výborným antioxidantem. Šálek kávy z pražených zrn obsahuje spoustu zdravotních benefitů, které pražení nezničilo, právě naopak se správným pražením je káva perfektně připravená k extrakci a bohatému chuťovému a voňavému zážitku při pití.

PÍT ČI NEPÍT NEPRAŽENOU KÁVU?

Nicméně tak jak je to i u mnoha dalších rostlinných produktů, že v tepelně neupraveném stavu nemusí být tou nejvhodnější variantou pro konzumaci. Minimálně bychom měli při pití zelené kávy postupovat opatrně a nejlépe s konzultací našeho výživového poradce či lékaře.

 

Pokud se jedná o kvalitní kávu především Arabiku, která je velmi šetrně pražena, zrna obsahují podobné látky jako káva zelená. Navíc chuť pražené kávy mnohonásobně převyšuje chuť kávy zelené. Proč bychom si tedy odpírali čerstvě napraženou a namletou kávu a místo toho popíjeli zelený nápoj podivné chuti a nejasných účinků?

Ebook zdarma: Jak na alternativní přípravu





PROČ U ZELENÉ KÁVY ZPOZORNĚT?

Nepražená zelená káva postrádá tuto “tepelnou terapii” pražením, která rozvíjí veškerý její potenciál. Díky své “syrové” podstatě je v dalších aspektech zelená káva dalo by se říci zatěžující. Se zelenou kávou, když už se přece jen rozhodnete pro tento zelený elixír, musíte brát v úvahu i její pro vaše tělo ne zcela příznivé vlastnosti. Například to, že ovlivňuje vstřebávání určitých důležitých minerálů jako je železo. Čímž může přispět ke snížení hladiny hemoglobinu v těle

 

Množství kofeinu v zelené kávě, se může zdát jako pozitivní, pokud si představujete, že více kofeinu znamená rychlejší úbytek hmotnosti. Berte na vědomí, že kofein v těle ovlivňuje množství procesů a jeho nadmíra může mít naopak negativní důsledky na vaše zdraví. Více než vyhledávat větší dávku kofeinu, je lepší získávat kofein během dne průběžně.

OPTIMÁLNÍ MNOŽSTVÍ KOFEINU

U lidí, tzv. pomalých metabolizátorů kávy, je hlídání kofeinu v těle ještě důležitější a mnozí z nich se uchylují k tzv. mikrodávkování kofeinu. Zároveň je dobré pít kávu, ať už zelenou či praženou v souladu s našimi cirkadiánními rytmy. Vysoké množství kofeinu vám nemusí zaručit hubenou postavu, ale naopak problémy s krevním tlakem, nespavost, úzkost, syndrom dráždivého tračníku a další nepříjemnosti.

 

Káva je pro člověka velmi přínosnou rostlinou. Její plody zpracováváme a využíváme v různých formách. Nejen zrna, ale i jejich obal – sušené slupky kávových třešní, které se nejčastěji připravují jako čaj s názvem Cascara. Tedy i zelená zrna mohou najít své využití, pokud se rozhodnete zelenou kávu zkusit.

Líbil se vám tento článek? Mrkněte na naše další články.

Spokojení zákazníci

99% spokojených zákazníků

Čerstvá káva

pražíme 16 druhů káv

Vše pro přípravu kávy

78 značek kávového vybavení

Doprava zdarma

při objednávce nad 950 Kč
Autor : Mirka Vnenková
Mirka Vnenková
“Akce (a káva) je základní klíč k jakémukoliv úspěchu” - Picasso (a já).Káva mě uchvátila před cca 7 lety a rozhodla jsem se, že bude mou prací, koníčkem i posláním. Začala jsem u myčky a dostala se až k provozu kavárny. Jsem baristka, která píše o kávě.
Napsáno: 4.12.2020

O nás

Jsme pražírna výběrové kávy a distributor kávovarů a kávového vybavení.