Tak jako je kofein proslavenou složkou kávy, tak je theobromin hlavní účinnou látkou kakaových bobů, z nichž se vyrábí oblíbená tmavá pochoutka známá jako čokoláda. Zajímavým faktem je, že tyto dvě látky – kofein a theobromin – si jsou ve svých účincích z mnoha hledisek velmi podobné. 

O VZNIKU KAKAA

Původně jihoamerický stálezelený strom zvaný Theobroma cacao aneb Kakaovník pravý se pěstuje už od 5. století. Takový plod kakaovníku měří zhruba 30 cm a pod tlustou povrchovou vrstvou se nachází množství semen – kakaových bobů – velikých zhruba jako mandle.

 

Z kakaových bobů se po zpracování, které zahrnuje zejména fermentaci, pražení a mletí, stává kakaová hmota. Ta je základem pro přípravu celosvětově oblíbené sladkosti, tedy čokolády. Lisováním se z kakaové hmoty oddělí kakaové máslo a suchá část hmoty se pak rozemele na kakaový prášek.

THEOBROMIN Z KAKAOVÝCH BOBŮ

Kakaové boby jsou největším přírodním zdrojem látky zvané theobromin. Kromě kakaa a čokolády se nachází také v čaji, maté a v malém procentu i v kávě. Je alkaloidem, který způsobuje typickou chuť kakaa. Theobromin působí pozitivně nejen na naše chutě, ale ovlivňuje fungování našeho organismu s podobným efektem, s kterým přichází kofein při pití kávy.

THEOBROMIN, KOFEIN A ADENOSINOVÉ RECEPTORY

Podobnost ke kofeinu má theobromin z hlediska funkce jako adenosinový antagonista. Kofein má schopnost zachytit se v našem těle v místech adenosinových receptorů, aby je stimuloval a zároveň zabraňoval adenosinu k navázání se na tyto receptory. Adenosin je látka, která vzniká v našem těle přirozeně následkem využití vnitřní energie pro potřeby organismu. 

 

Ve chvíli, kdy se adenosin naváže na receptory, začneme pociťovat únavu a ospalost. Kofein se tedy na tyto receptory navazuje sám a brání tak adenosinu čili únavě. Theobromin je kofeinu v tomto podobný, takže i jej mohou adenosinové receptory zachytit a tím i on funguje proti pocitu únavy. Narozdíl od kofeinu se však liší způsobem jakým stimuluje funkce těla.

V dřívějším článku naleznete odpovědi na to, jak vzniká únava a jak s ní kofein bojuje.

JAK SE LIŠÍ KOFEIN A THEOBROMIN

Kofein je vzpruhou pro unavený organismus. Stahuje cévy a rozproudí krev. Zvýší krevní tlak a přichystá tělo k práci. Konzumací čokolády či kakaa sice také oddálíme únavu, ale náš organismus není stažený a napjatý k činnosti. Naopak je uvolněný, jelikož theobromin má vliv na relaxaci cév a svalů. Je sice povzbuzující, vzhledem k zabránění únavě, ale zároveň uklidňující látkou.

SPOLUPRÁCE KÁVY A ČOKOLÁDY

Z těchto důvodů se nabízí využívat theobromin s nebo místo kofeinu. Všude tam, kde potřebujeme sílu kofeinu, ale chceme snížit její pro někoho až příliš důrazný vliv na aktivaci organismu, můžeme spolu s kávou sníst i kousek čokolády. Káva a čokoláda si tak rozdělí úkoly i adenosinové receptory. Únava je zažehnána a naše tělo využívá nejen energizující kávový účinek, ale zároveň také uklidňující efekt theobrominu.

KAKAO JAKO ALTERNATIVA KÁVY

V případě, že chceme zamezit ospalosti a zároveň si přejeme zcela se vyhnout kofeinovému působení, se zdá, že dát si kousek čokolády je ten nejlepší nápad. Takové situace mohou nastat například ve večerních hodinách, kdy ještě potřebujeme energii na dokončení pracovních restů, ale zároveň jsme si vědomi, že pozdní konzumací kofeinu, bychom si narušili spánkový režim.

ROZDÍLY V METABOLIZACI KOFEINU

Používání čokolády proti únavě je skvělou a opravdu chutnou alternativou ke kávě pro ty z nás, kteří mají problémy se zpracováním kofeinu. Způsobem, jakým je naše tělo schopné si s kofeinem poradit, se liší člověk od člověka. Někdo bez problému během dne vypije třeba 5 šálků kávy, zatímco pro jiného je jeho první dopolední dávka kávy také tou poslední. 

 

Jestli patříte mezi pomalé metabolizátory kofeinu, tedy ty, kteří nezvládají vyšší či častější množství kávy a tedy kofeinu v těle, může být čokoláda či kakao opravdu příjemnou alternativou ke kávě. Kromě zabránění únavě má theobromin další pozitivní efekty na náš organismus.

THEOBROMIN PRO ZDRAVOU PSYCHIKU I TĚLO

Svým uklidňujícím a relaxačním účinkem na tělo pomáhá vyrovnávat stresové situace a chrání nás tak před jejich nepříznivými vlivy na naši psychiku. Je tedy takovým strážcem “dobré nálady”. Také pomáhá při snížené citlivosti na inzulín, jež je důležitou látkou pro zpracovávání živin a správné fungování našeho těla.

 

Španělští vědci se ve své studii o theobrominu zaměřili na význam jeho účinků na lidský organismus. Z jejich poznatků vyplývá, že by theobromin mohl být brán jako protizánětlivá, protinádorová a kardiovaskulárně ochranná látka bez negativních vedlejších účinků

 

Výsledky studie poukazují nejen na pozitivní efekt způsobený zachycením v adenosinových receptorech, ale na jeho další působení v těle, jakým je regulace buněčné exprese a schopnost snižovat oxidační stres.

PROTIZÁNĚTLIVÝ VLIV THEOBROMINU

Čokoláda jako přírodní antioxidant pomáhá v boji s volnými radikály v těle, jejichž případné zvýšené množství má za následek zmíněný oxidační stres, který vede k dalším závažným onemocněním. Theobrominem pomáháme tělu vypořádat se se zánětem a při hojení ran. Zajímavým zjištěním byl i efekt theobrominu na snížení akutních příznaků u astmatu

 

Ze studie dále vyplývá, že konzumací kakaa přispíváme k ochraně povrchu zubní skloviny. I když v tomto ohledu je třeba zvážit, v jaké formě theobromin přijímáme. Kromě vysoké koncentrace theobrominu je v čokoládě obsaženo množství cukrů, které naopak podněcují tvorbu zánětů a zubního kazu. Proto by bylo v tomto ohledu vhodnější konzumovat čokoládu či kakao bez cukru.

ČOKOLÁDOU PROTI NÁDOROVÝM ONEMOCNĚNÍM

Theobromin spolu s kofeinem patří mezi látky, které mohou ovlivňovat buněčný metabolismus či strukturu DNA. Jejich schopnost vazby na DNA by při dlouhodobém používání kofeinu či theobrominu mohl ovlivnit jejich expresi. 

 

Podle zmiňované studie by to mohlo znamenat, že zařazení theobrominu čili například kakaa do našeho běžného jídelníčku, by mohlo vést ke změně určitých vlastností DNA a upravit tak negativní důsledky vzniklé poškozenou DNA, jakými jsou neurodegenerativní onemocnění například rakovina prsu.

IDEÁLNÍ DÁVKA ČOKOLÁDY

Samozřejmě je třeba i kakao či čokoládu konzumovat vyváženě a v ideálním poměru ke zdravá našeho organismu, aby theobromin pracoval správně a pozitivně pro naše tělo. Jeho nadměrná konzumace by převážila jeho pozitivní přínosy na negativní účinky na naše zdraví. Doporučenou dávkou je 100-300 mg theobrominu na den, což odpovídá zhruba 30 g hořké čokolády.

Zdroje:

Martínez-Pinilla Eva, Oñatibia-Astibia Ainhoa, Franco Rafael. The relevance of theobromine for the beneficial effects of cocoa consumption. Frontiers in Pharmacology. 6/2015. doi.org/10.3389/fphar.2015.00030. ISSN 1663-9812.

Líbil se vám tento článek? Mrkněte na naše další články.