Rozšířeným mýtem je, že káva dehydratuje organismus. Někteří si touto fámou vysvětlují tradiční servírování kávy se skleničkou vody. Předpokládají, že po vypití svého šálku kávy musí do těla doplnit tekutiny. Domnívají se, že pitím kávy dochází k dehydrataci jejich těla. Jakou má tedy káva souvislost s hydratací lidského těla?

Šálek kávy v naší ruce je prakticky každodenním společníkem. Kofein, hlavní látka v kávě působící na na náš organismus, má mnoho účinků. Právě pro povzbuzující účinky kávy si ji dopřáváme často a rádi. Proto se hodí znát, jak káva naše tělo ovlivňuje. 

KDYŽ ZTRÁCÍME VODU

Naše tělo vydrží bez jídla až 4 týdny. Bez vody však člověk zemře do týdne. Zároveň by musel mít opravdu štěstí na ideální podmínky, aby vydržel celých 7 dní. S vyšší teplotou a s pohybem dochází k vyšší ztrátě tekutin. V chladu se zase dehydratované tělo nedokáže zahřát. Voda však v těle neovlivňuje jen jeho termoregulační vlastnosti. 

 

Jsme z větší části složeni z vody. Ta tvoří cca 60% tělesné hmotnosti. Pokud není příjem a výdej tekutin vybalancovaný a voda v organismu chybí, mluvíme o dehydrataci. Voda ředí krev pro její lepší cirkulaci a přináší tělu mnoho živin a potřebných minerálů.

KÁVA JAKO ČERNÁ VODA

Milovaný černý mok v našem šálku je voda, která přijala během extrakce některé látky obsažené v namleté pražené kávě. Stejným způsobem, jakým hydratujeme naše tělo, když vypijeme sklenici vody, tak působí i šálek kávy. Při přípravě kávy se do vody extrahují oleje, plyny, rozpustné a nerozpustné pevné látky. Ve výsledku pijeme naši kávu, tedy vodu s těmito extrahovanými látkami.

Pro oživení zde bude něco vypíchlé, rozbije to větší množství textu a ozvláštní článek.

STUDIE: HYDRATAČNÍ VLASTNOSTI KÁVY

Na Univerzitě v Birminghamu provedli studii, která potvrzuje tento účinek kávy na člověka. Výzkumu se zúčastnila vybraná skupina 52 mužů ve věku 18-46 let. Tuto skupinu rozdělili na půl. Muži v první skupině do svého pitného režimu během dne zařadili kávu. Ti, kteří patřili do druhé skupiny měli smůlu a při pauze na kávu popíjeli jen čistou vodu. 

 

Výzkumníci analyzovali vzorky krve a moči všech testovaných mužů. Zároveň se měřila tělesná hmotnost jednotlivých účastníků a také obsah vody v těle. Data získaná z této studie potvrzují, že káva má pro lidské tělo podobné hydratační vlastnosti jako voda. Pití kávy podle studie nemá vliv na dehydrataci organismu. Vědci nenalezli rozdíly ve výsledcích analýzy mezi první a druhou skupinou testovaných.

KOFEIN A FUNKCE LEDVIN

Schopnost kofeinu aktivizovat naše tělo ovlivňuje, kromě mozku a srdce, také ostatní orgány v našem těle. Podněcuje trávení a prokrvením podporuje funkci ledvin. Ledviny pracují rychleji a právě tento diuretický účinek kofeinu může stát za vznikem fámy, že káva dehydratuje. Zvýšená aktivita ledvin nás sice nutí k močení, nicméně ztráta tekutin vylučováním nepřevyšuje jejich příjem z vypitého šálku kávy.

 

Problémové by bylo pití kávy ve větší míře než takové, která je pro naše tělo vhodná. Pokud pijeme více kávy, můžeme tak překročit hranici naší tolerance kofeinu. Ono prokrvení ledvin, které zvyšuje jejich aktivitu je způsobeno vyšším krevním tlakem. Zvýšení krevního tlaku je známým účinkem působení kofeinu v těle. Tento tlak může poškodit drobné cévky v ledvinách. Jejich schopnost filtrace se tím snižuje, což vede ke vzniku chronického onemocnění ledvin.

VLIV KÁVY A TOLERANCE KOFEINU

Pití kávy je nejen potěšující pro chuť, čich i zrak, také přináší mnoho benefitů pro naše tělo. Každý však jsme jiný. Proto každý z nás jsme také jinak tolerantní ke vstřebávání kofeinu. Na kofein citlivějším jedincům může způsobit komplikace už jeden šálek kávy. Naopak jiní, kteří na kofein reagují dobře, si tak můžou dopřávat i několik káv za den. Znát svou ideální dávku kofeinu je tak klíčové. 

KDY JE ČAS NA KÁVU

Kromě množství kávy má na pozitivní účinky kávy vliv i denní doba, kdy si kávu dopřáváte. Vzhledem k povzbuzujícím účinkům kofeinu, je dobré pít kávu v souladu s cirkadiánními rytmy. Aby se zachoval biorytmus vašeho organismu. Upravte dobu, kdy si dopřáváte chvilky u kávy tak, aby kofein v organismu nenarušil přirozené střídání adenosinu a kortizolu. 

PŘEKROČENÍ KÁVOVÉHO LIMITU 

Pokud se vám podařilo vypít více kávy než obvykle, mohli jste cítit překofeinování. Přemíra kofeinu těle, když jste “zkávovaní”, má spíše negativní vliv na vaše běžné  fungování. Pijete kávu pro povzbuzení a doplnění energie. Ale když to s kávou přeženete, její zvýšené účinky vás budou negativně ovlivňovat. U takovýchto pijáků kávy je obvyklé, že vypadají nervózně. Jsou nesoustředění, mají zvýšený tep a zrychlené dýchání. Nežádoucí účinky kofeinu můžete zmírnit použitím přírodního extraktu z konopí. Tento konopný extrakt ve formě CBD oleje způsobuje, že si můžeme dopřát i více kávy během dne. 

Líbil se vám tento článek? Mrkněte na naše další články.