čtení na 6 minut | kategorie : Blog, Kofein a zdraví

Tuto otázku si pokládá snad každý, kdo rád pije kávu. Spousta z nás by určitě nejraději pilo jednu kávu za druhou. To ovšem bohužel není úplně ideální. Kofein v kávě nám může někdy pomoci, ale ve větším množství i uškodit. Proto je důležité vědět, kolik kávy můžeme vypít.

Šálky s kávou
Kofein v kávě je dobrý sluha, ale zlý pán. Mějte proto přehled, kolik šálků kávy za den vypijete. Zdroj: Unsplash.com

DOPORUČENÁ DENNÍ DÁVKA KOFEINU

Ideální maximální množství u zdravých dospělých, které by němělo mít žádné negativní vlivy je podle FDA (Úřad pro kontrolu potravin a léčiv) 400 mg kofeinu denně – což jsou cca 4 šálky (945 ml) kávy

 

Obecně se za doporučenou denní dávku kofeinu pro jednotlivce udává 300-400 mg. Tento bezpečný limit je na základě výpočtu množství kofeinu na průměrnou tělesnou hmotnost člověka.

 

Při počítání svého denního příjmu kofeinu počítejte nejen šálky kávy. Nezapomeňte, že existuje mnoho dalších zdrojů kofeinu, jako například v čaji, nealkoholických a energetických nápojích, v čokoládě nebo v některých lécích.

Zdroje kofeinu a jeho obsah v čokoládě a nápojích
Tabulka nejčastějších zdrojů kofeinu.

VAŠE DENNÍ DÁVKA KÁVY

Kofein, účinná látka v kávě, je nejčastěji konzumovanou psychoaktivní látkou na světě. Obsah kofeinu v kávě je velmi různorodý a pohybuje se od 50 mg do 400 mg na šálek. Malý šálek kávy, který si připravíte doma může mít kolem 50 mg. Ale například v kávovém řetězci Starbucks velká káva (475 ml) obsahuje přes 300 mg. Obecně lze předpokládat, že průměrný (240 ml) šálek kávy nabízí kolem 100 mg kofeinu.

JAKÝ JE OBSAH KOFEINU V KÁVĚ ESPRESSO, CAPPUCCINO NEBO V PŘEKAPÁVANÉ?

Filtrovaná káva patří mezi oblíbené nápoje především v USA a v Evropě. Oblíbená je její příprava v domácnostech, jelikož je snadná obzvlášť s využitím automatického překapávače. Jeden šálek filtrované kávy o objemu cca 250 ml obsahuje asi 140 mg kofeinu.

 

Dávka espressa se dělá z 8-10 gramů mleté kávy a výsledný nápoj má kolem 30 ml. Espresso obsahuje cca 63 mg kofeinu. Dvojitá dávka espressa tedy obsahuje zhruba 125 mg kofeinu. Přestože má espresso více kofeinu na objem než například filtrovaná káva, obvykle obsahuje méně na jednu porci, protože porce espressa bývají malé.

 

Cappuccino i Caffe latte vychází z espressa a doplněny jsou pouze o mléko. Mléko samotné neobsahuje žádný další kofein. Tudíž všechny kávové nápoje, které vychází z espressa obsahují stejné množství kofeinu jako klasické espresso. To platí například i pro lungo nebo americano.

Nejoblíbenější kávy na espresso

JAKÝ JE OBSAH KOFEINU V ROZPUSTNÉ KÁVĚ

Instantní káva se vyrábí z kávových zrn, která jsou sušena mražením nebo tzv. sprayováním. Rozpustná káva je rychlá a lehká na přípravu. Stačí ji zalít horkou vodou. O kvalitě kávy se však už raději nemluví. Jediná možná výhoda je, že obsahuje obecně méně kofeinu. Jeden šálek instantní kávy obsahuje přibližně 30–90 mg.

KOLIK KOFEINU MÁ BEZKOFEINOVÁ KÁVA

Ačkoli v názvu je slovo bezkofeinová, neznamená to absolutní nulovou hodnotu kofeinu v obsahu takové kávy. Kávy bez kofeinu mohou obsahovat množství kofeinu v rozmezí 0–7 mg na šálek. Což je sice malé množství, ale i tak je třeba jej brát v úvahu.

JAKÉ FAKTORY OVLIVŇUJÍ MNOŽSTVÍ KOFEINU V KÁVĚ?

  1. ODRŮDA KÁVY. Existuje mnoho druhů kávových zrn a každé může obsahovat jiné množství kofeinu. Například káva Robusta obsahuje téměř dvojnásobek kofeinu než káva Arabica
  2. TYP PŘÍPRAVY. Obsah kofeinu v kávě se také výrazně liší podle způsobu přípravy kávy.
  3. MNOŽSTVÍ KÁVY. V konečném důsledku také velmi záleží na velikosti šálku tedy objemu nápoje. Což může být od nejmenšího ristretta po velký šálek filtrované kávy. To vše výrazně ovlivňuje celkový obsah kofeinu.

MAXIMÁLNÍ DÁVKA KOFEINU, KTEROU VAŠE TĚLO TOLERUJE

Byly objeveny různé geny, které ovlivňují citlivost lidí na kofein. Tyto geny ovlivňují enzymy, které štěpí kofein v játrech a receptory v mozku. Účinky kofeinu na spánek mohou být ovlivněny geny kódující adenosin A2A. Někteří lidé mohou vypít kávu a okamžitě jít spát, zatímco jiní nemohou usnout ještě dlouho poté. Citlivost na kofein je velmi variabilní a závisí na genech.

 

Je důležité si uvědomit, že zdravotní stav může ovlivnit citlivost na kofein. Pokud trpíte úzkostí, panickou poruchu, srdeční arytmii nebo máte vysoký krevní tlak, cukrovku nebo jiné zdravotní potíže, můžete tolerovat méně kofeinu. Pokud se chcete dozvědět více o své osobní toleranci kávy a genetických předpokladech pro metabolizaci kofeinu, promluvte si se svým lékařem.

Víte, že:

Záleží nejen na množství kofeinu, ale také na době, kdy kávu pijete.

KDYŽ PŘEKROČÍTE MAXIMÁLNÍ DENNÍ DÁVKU KOFEINU

Pokud vypijete během dne příliš mnoho kofeinu, můžete zaznamenat fyzické i psychické obtíže jako:

  • neklid
  • úzkost
  • závrať
  • žaludeční nevolnost
  • podrážděnost
  • nespavost
  • zvýšený tep
  • chvění

Pokud se u vás tyto příznaky vyskytnou po vypití 1 šálku kávy, můžete být příliš citliví na kofein. V tom případě byste měli zvážit snížení příjmu nebo vyhýbání se kofeinu obecně. Obtíže spojené s vyšší příjmem kofeinu jsou obvykle krátkodobé a odezní, jakmile přísun kofeinu upravíte pro svůj osobní limit.

Problémy se spaním
Příliš mnoho kofeinu může narušit váš spánkový režim. Zdroj: Canva Pro

KOFEIN V TĚHOTENSTVÍ

U těhotných žen může kofein procházet placentou až k plodu. Avšak plod má problémy s metabolizací kofeinu. Některé studie spojují vysoký příjem kofeinu během těhotenství se zvýšeným rizikem potratu, předčasného porodu a nižší porodní hmotností. Obecně se doporučuje, aby těhotné ženy omezily svůj příjem na 100–200 mg kofeinu denně. Mnoho odborníků však doporučuje vyhýbat se kávě během těhotenství úplně.

KOLIK KÁV DENNĚ SI TEDY MOHU DÁT?

Váš příjem kofeinu by za den mohl být tvořen například 4 hrnky filtrované kávy. Nebo byste si mohli dát ranní cappuccino,pak dopolední espresso, po obědě si dát doppio a při odpolední pauze třeba ještě další espresso pro energii na zbytek dne. Berte v úvahu, že tady počítáme s průměrnými hodnotami kofeinu. 

 

To kolik káv si můžete denně dát zrovna vy musíte zjistit sami. Všímejte si, jak na vás kofein působí a myslete na jeho podíl i v dalších potravinách. Čas od času se hodí kofein vynechat úplně, jelikož každodenním pitím kávy si tělo na kofein více zvyká a vy potřebujete pro stejné povzbudivé účinky více kávy. Občasným půstem uvedete svou kofeinovou odolnost zase do původních hodnot.

Časté dotazy k ideální dávce kávy

Obecně se mluví o průměrné denní dávce kofeinu jako o 3 – 4 šálcích překapávané kávy.

Záleží na tom, jaký šálek kávy máte na mysli. Co se týče objemu, typu kávy i druhu kávového zrna. Orientačně se množství kofeinu v espressu odhaduje na cca 60 mg a u hrnku filtrované kávy počítejte okolo 100 mg kofeinu.

Způsob, jakým jsou naše těla schopna zpracovávat kofein, se liší člověk od člověka. Tato schopnost je nám geneticky předpovězena. Samozřejmě můžeme tuto osobní toleranci na kofein trochu ovlivnit tím, jak moc často kávu pijeme. Pokud jste na kávu každodenně zvyklí, vypijete bez znatelného ovlivnění kofeinem větší množství kávy, než byste byli schopni vypít třeba po měsíčním kofeinovém půstu.

Znáte už svůj denní limit příjmu kofeinu?

Naši předplatitelé hodili starosti s pravidelným objednáváním kávy za hlavu, teda konkrétně na nás. Můžete to udělat také a užívat si každý měsíc čerstvě praženou kávu v množství, které vám nejlépe vyhovuje. A poštovné máte zdarma!

Líbil se vám článek? Sdílejte ho..

Spokojení zákazníci

98% spokojených zákazníků

Čerstvá káva

pražíme 15 druhů káv

Vše pro přípravu kávy

88 značek kávového vybavení

Doprava zdarma

při objednávce nad 990 Kč
Tagy : ,
Autor : Mirka Vnenková
“Akce (a káva) je základní klíč k jakémukoliv úspěchu” - Picasso (a já).Káva mě uchvátila před cca 7 lety a rozhodla jsem se, že bude mou prací, koníčkem i posláním. Začala jsem u myčky a dostala se až k provozu kavárny. Jsem baristka, která píše o kávě.
Napsáno: 18.5.2020

O nás

Jsme pražírna výběrové kávy a distributor kávovarů a kávového vybavení. jak pražíme kávu