Pokud jste stejní kávoholici jako my, den bez kávy je prostě nepředstavitelný. Kromě lahodné chutě a vůně, co káva poskytuje, přináší také spousta výhod, snižuje riziko rakoviny a srdečních chorob. Káva má ale také své nevýhody. Obsahuje kofein, který je ve velkém množství škodlivý. Právě kofein ovlivňuje, kdy by se káva měla pít. Není vhodné ji pít velmi brzy po probuzení, ale ani pozdě odpoledne. Proč? Pojďme se na to podívat.

VÝHODY A NEVÝHODY KÁVY

Káva nabízí spoustu důvodů, proč ji milovat. Poskytuje nám novou energii v průběhu dne a také milou výmluvu, proč se na chvíli v práci zastavit a popovídat si s kolegy.

 

Šálek kávy nabízí ale také výhody pro naše tělo. Výzkum ukázal, že snižuje riziko vzniku diabetu 2. typu, Alzheimerovy choroby a Parkinsonovy choroby. Dále nám poskytuje plno antioxidantů a vitamínů. Více o kávě a jejím vlivu na zdraví se můžete přečíst v našem článku Káva a zdraví.

 

Všechno má ovšem svou stinnou stránku. I káva. Po pravidelném pití více než 5 šálků denně, si tělo vytváří toleranci ke kofeinu. Jinými slovy, člověk pak musí pít více a více, aby své tělo uspokojil dostatečným množství kofeinu. Což rozhodně není zdravé.  A což teprve ten pocit, když kávu nemáte vůbec? Pokud jste to zažili, moc dobře víte, o co jde: bolesti hlavy, nervozita, podrážděnost. A to znamená, že už jste tak trochu kávoholici. Káva ve velkém množství není zdravá. Všeho totiž moc škodí. Bohužel i kávy. 

 

CO S NÁMI DĚLÁ KÁVA HNED PO PROBUZENÍ

Pokud chcete z kávy vytěžit maximum aby vám poskytla co nejvíce energie, raději nepijte svůj první šálek kávy hned po probuzení.

 

Podle vědeckých výzkumů je nejlepší pít kávu, když jsou hladiny kortizolu v těle nízké. Je to proto, že jak kofein, tak kortizol způsobují stresovou reakci ve vašem těle a příliš mnoho stresu je pro vaše zdraví škodlivé. Kromě toho by to mohlo z dlouhodobého hlediska způsobovat větší únavu.

 

Kortizol, stresový hormon, se uvolňuje v souladu s cirkadiánními rytmy. Míra hladiny kortizolu a cirkadiánní rytmy jsou u každého člověka samozřejmě trochu jiné. Pro všechny ovšem platí následující. Hladiny kortizolu začínají stoupat, jakmile se ráno začnete hýbat. To znamená, že ideální čas na pití kávy  není hned po ránu, jelikož je vaše hladina kortizolu na vrcholu. Přísun kofeinu stimulaci vysoké hladiny kortizolu paradoxně tlumí. Navíc, pokud pijete kofein ve chvíli, kdy ho vůbec nepotřebujete, vytváříte si vůči němu rychlejší odolnost a jeho účinky na vás vlastně pak vůbec nepůsobí.

 

Pokud například vstáváte v 6.30, tak produkce kortizolu vrcholí mezi 8:00 – 9.00, 12:00 – 13:00 a 17:30 – 18:30.  V těchto časech byste proto neměli pít kávu. 

 

Proto si raději naplánujte svou pauzu na kávu od 9:00 – 12:00 a pak od 13:00 do 17:00. V tento čas hladina kortizolu klesá a proto můžete svou energii podpořit kofeinem v podobě kávy.

JAK KÁVA MĚNÍ SPÁNEK

Kofein nám dodává energii. Je ale potřeba vědět, kdy si dát v průběhu dne poslední šálek kávy tak, aby nám pak nenarušovala spánek. Jak to tedy je?

 

V nemocnici Henry Ford Hospital a Wayne State College of Medicine byla provedena studie ve výzkumných střediscích, které zkoumají poruchy spánku. Zde analyzovali dopad kofeinu na spánek podle denní doby. Zjistili, že pokud byl kofein přijat 6 hodin před spánkem, množství spánku bylo narušeno přes hodinu. Kofein totiž zpomaluje produkci hormonu melatoninu, který ovlivňuje spánek. Nedostatku melatoninu způsobuje nespavost. Lidé, kteří jsou citlivější na kofein, by neměli pít tak kávu už ani v odpoledních hodinách. 

 

Pokud patříte mezi ten typ lidí, kteří si těsně před spaním můžou dát šálek kávy a usnou jakoby nic, stále nemáte nic vyhráno. Ačkoliv člověk může usnout ihned, v jeho těle kofein neustále koluje a tělo si tak v průběhu spánku vůbec neodpočine. Ráno se díky tomu můžete budit mnohem unavenější, než když jste šli spát.

Chcete-li pro své tělo to nejlepší, vynechejte kávu minimálně 4-6 hodin před spaním.

JAK OMEZIT KÁVU

Pokud cítíte, že byste měli kvůli vašemu zdraví omezit pití kávy, máme pro vás pár tipů, jak na to.

 

  • Omezte kávu na maximálně čtyři šálky denně. Výzkum na klinice Mayo ukazuje, že dospělí by neměli pít více než 400 mg kofeinu denně, což odpovídá množství ve čtyřech šálcích kávy. Ale samozřejmě platí pravidlo, čím míň tím líp.
  • Pokud cítíte neustálé nutkání pít kávu, rozhodněte se pro bezkofeinovou verzi nebo si dejte šálek čaje. (Ale pozor – bílý, černý a zelený čaj obsahuje kofein taktéž.)

K pití kávy používejte menší šálky. Pokud totiž používáte větší šálek, než je potřeba, budete mít nutkání ho naplnit celý, což ve skutečnosti ani nechcete a v závěru ani nepotřebujete.

Skvělou alternativou je bezkofeinová káva
Nebo vyzkoušejte čaj

SHRNUTÍ

Nastavte si svůj denní limit kávy, které chcete vypít a držte se ho. Pijte kávu v době, kdy máte hladinu kortizolu nízkou. To znamená nejlépe v dopoledních a brzkých odpoledních hodinách, aby vám kofein nenarušoval v noci spánek. Své zdraví si ovládá člověk sám, tak vytěžte z kávy to nejlepší.

Líbil se vám tento článek? Mrkněte na naše další články.