Kofein je aktivační látkou, která nás “naboostuje” k výkonu. Potlačuje únavu, dodává nám energii pro činnost a zvyšuje výkonost. S kofeinem se cítíme doslova nabiti. Pomáhá nám nastartovat den a zvládnout všechny náročné úkoly.

Sílu přírody, která nás odjakživa obklopuje, denně využíváme. Naučili jsme se rozeznávat druhy rostlin a jejich specifika, abychom mohli využít jejich léčebné a stimulační účinky. Takto jednoho dne lidstvo nalezlo kávovník. Při využívání stimulačních vlastností kofeinu, pijte kávu v souladu s cirkadiánními rytmy. Tyto dnes často diskutované biorytmy mají za následek cyklické kolísání denní aktivity a nočního útlumu a tedy přirozeným střídáním funkce adenosinu a kortizolu.

NEJOBLÍBENĚJŠÍ STIMULANT

Hlavní látkou obsaženou v kávě je kofein. Na žebříčku nejpoužívanějších psychoaktivních látek, tzv. stimulantů, se kofein nachází na prvních příčkách. Kofein přijímáme do svého těla ve větší či menší míře takřka všichni.

 

I když je kofein zmiňován nejčastěji ve spojení s pitím kávy, vstřebáváme jej i z jiných zdrojů. Nachází se v čaji, čokoládě, energetických či colových nápojích. Stejně jako ostatní stimulanty, působí kofein tak, že dočasně zlepší fungování ať už fyzických tak duševních funkcí.

KOFEIN JAKO LÉK NA ÚNAVU

Kouzlo zázračného překonání únavy při pití kávy tkví v tom, že kofein je schopen se vázat na receptory v našem mozku. Běžně se na tyto receptory přichycuje adenosin. Kdo je to ten adenosin? Je to organická sloučenina která se vytváří v našem těle během dne. Čím vyšší množství adenosinu máme, tím více se cítíme unaveně

 

Pro dobrý spánek a bezproblémové usínání potřebujeme mít v těle dostatek adenosinu. O důležitosti a benefitech spánku hovořit určitě nemusíme. Avšak během dne na spaní nemáme čas. Co s tím? Dáme si kávu!

ZABLOKOVÁNÍ POCITŮ ÚNAVY

Po vypití kávy vyhledá kofein přesně to místo, kde by se navázal adenosin. Naváže se na tyto receptory místo něho. Tím pádem se tam adenosin nedostane a nemůže tělu říkat, že si máme jít zdřímnout.

 

Oproti zmiňovanému adenosinu má kofein naprosto opačný efekt. Funguje podobně jako hormon kortizol. Místo pocitu únavy vybízí tělo k aktivitě. Tato záměna adenosinu za kofein je, kromě neodolatelné chuti kávy, důvodem její oblíbenosti obzvláště v pracovním dni.

 Zajímá vás jak účinkuje kofein na děti a dospívající? Přečtěte si tento článek.

Ebook zdarma: Jak na alternativní přípravu





SPRÁVNÁ DÁVKA KÁVY

Tak, jak je to se vším, i u kofeinu platí známé pořekadlo: “všeho s mírou”. Vždyť i samotná voda, která je základem života, se může stát škodlivou až toxickou pokud ji vypijeme hodně. V roce 2007 v Kalifornii pořádali soutěž v pití vody. Ženě se podařilo v relativně krátkém časovém úseku vypít přes 7 litrů vody. Za chvíli po soutěži zemřela na intoxikaci vody. Její tělo takový nápor vody prostě nezvládlo.

 

U každé přijímané látky a každého jedince je individuální, jak bude ten který člověk reagovat a jaké množství snese. Stejně to funguje u kofeinu. Ten, kdo metabolizuje kofein dobře, si může dopřát třeba 6 káv za den. Kdo má s kofeinem problémy, ten si dá maximálně jednu kávu.

 

 

POLOČAS ROZPADU KOFEINU

S přijímáním kofeinu tak, aby byl člověku přínosný souvisí i čas, kdy kávu pijeme. Vzhledem k tomu, jak kofein zabraňuje adenosinu se navázat na mozkové receptory, musíme počítat i s časovou hranicí, tedy kdy si můžeme ještě bez problémů dopřát šálek kávy.

 

Obecně je známo, že kofeinu trvá 4-6 hodin, opět v závislosti na jedinečnosti organismu každého člověka, než jej tělo zmetabolizuje. To znamená, že po vypití kávy bude kofein až 6 hodin zabraňovat adenosinu v uchycení na mozkové receptory. Po tuto dobu nás adenosin nebude ovlivňovat pocitem únavy, což může být ve večerních hodinách už nežádoucí.

 

 

KÁVA A DOBRÝ SPÁNEK

Myslete na svůj kvalitní spánek a podle toho, kdy chodíte spát a jak zvládáte zpracovávat kofein si odhadněte vaši ideální dobu na poslední kávu. Po této časové hranici si však stále můžete dopřát chuť kávy. Jednoduše si vyberte na odpolední popíjení kávu bezkofeinovou. Budete mít svoji odpolední siestu u kávy a zároveň si zajistíte i dobrý spánek. 

Přečtěte si o procesu dekofeinizace aneb jak se z kávy stává káva bezkofeinová.

Kromě bezkofeinové kávy se nabízí ještě jedna varianta, díky které si můžete dát kávu i v pozdějších hodinách. Tím je CBD olej. Tento přírodní výtažek z konopí dokáže působit proti stimulační funkci kofeinu. Stejně jako kofein se dokáže navázat na mozkové receptory. To znamená, že si užijeme kávu, budeme soustředěni, ale né tak “nabuzeni” jako po vypití samotné kávy bez použití CBD oleje.

 

 

KOFEIN BĚHEM DNE

Pokud se dá obecně určit doba posledního šálku kávy, pokud nevyužijeme jednu z výše popsaných rad, tak je to mezi 14. a 16. hodinou odpoledne. Existuje i počáteční hranice? Jak jsme si popsali cyklus spánku je řízen adenosinem. Jeho protějšek, který má přirozeně za následek aktivitu člověka je hormon kortizol

 

 

VLIV KOFEINU A KORTIZOL

Kortizol je přezdíván jako stresový hormon. Do těla se z nadledvin vylučuje právě ve stresových situacích, aby tělo aktivoval a připravil do pohotovostního režimu. Tak jako nás adenosin ukolébává ke spánku, tak nám kortizol startuje naše tělo v ranních hodinách.

 

Pokud je pití ranní kávy to první, co po probuzení uděláte, může se stát, že si na tento režim vaše tělo zvykne. Aktivujete se kofeinem a proto se bude produkce kortizolu zdát zbytečnou. Narozdíl od průběžně se uvolňujícího kortizolu je kofein pouze stimulantem. Jeho výrazné působení na tělo je dočasné. 

RANNÍ ŠÁLEK KÁVY

Takto pak vypadají typická rána kávičkářů: hned po zaznění budíku si připravíte ještě se zalepenýma očima kávu. Během jejího popíjení se chystáte do práce. Pak začne kofein působit a vy se cítíte absolutně nastartovaní, srdce vám buší a jste nesoustředění až roztěkaní. Dojdete do práce a postupně začíná síla kofeinu ustupovat.

 

V tomto ohledu se zdá výhodné kofein konzumovat postupně. Usrkávání šálku kávy během celého dopoledne není moc praktické a kdo by to taky vydržel hned nevypít, takovou dobrotu. Není od věci se inspirovat francouzskou tradicí pití Café au Lait. Tedy kávy s mlékem k snídani.

BULLETPROOF, NEPRŮSTŘELNÁ KÁVA

Mléko, přesněji řečeno tuk obsažený v mléce, usměrňuje vstřebávání kofeinu. Pitím kávy s přidáním tuku, například cappuccino z plnotučného mléka, získá vaše tělo dávku kofeinu, které se ale bude uvolňovat postupně.

 

V tomto smyslu se stal velmi oblíbený nápoj Bulletproof Coffee. Připravíte si klasickou černou kávu. Namelete si čerstvě praženou kávu, nasypete do dripperu (či jiné pomůcky pro přípravu kávy) a zalijete podle své receptury. Také můžete využít espresso z vašeho kávovaru. Do hotové kávy se nakonec přidá kousek másla. Případně můžete využít kokosový olej. Tuku je v másle či oleji mnohem více než v mléce. Proto je taková “mastná” káva ideální snídaňovou variantou.

ZDŘÍMNOUT SI PO KÁVĚ? IDEÁL!

Nejlepším postupem na zahnání únavy je však využití kombinace spánku a kávy. Ptáte se, jak je to možné, když kofein přece spánku brání? Protože i kofein potřebuje určitý čas než “zabere”, je možné tento čas využít k usnutí. Po vypití kávy se najednou nic s naším tělem nezmění. Nástup účinků kofeinu přichází cca po 30 minutách

 

Z toho vyplývá, že když si dáme kávu a hned na to si zdřímneme, odbouráme zásoby adenosinu přirozeně – spánkem a ještě k tomu získáme energii navíc díky kofeinu. Toto zázračné kombo bohužel nemůžeme úplně často využít. Naskytne-li se však příležitost, kdy si vytvoříte pauzu, jak se tak říká, na odpoledního “šlofíka”,  využijte ji naplno a s kávou.

Líbil se vám tento článek? Mrkněte na naše další články.