Je běžné, že dospívající často sáhnout po energetickém nápoji před fotbalovým zápasem nebo pijí jednu kávu za druhou, aby se mohli déle soustředit na učení. Bohužel příliš velké množství kofeinu je zdraví škodlivé. To platí jak pro dospělé, tak především pro dospívající.

dospívající přátelé s kelímky s kávou
Trend v návštěvách kaváren a pití kávy se nevyhýbá ani našim mladým. Spíše naopak. Trávit čas v kavárně či venku s přáteli a kelímkem karamelového latté v ruce je u dospívajících takřka na denním pořádku. Zdroj obrázku: Canva pro

CO JE KOFEIN?

Kofein je droga, která se přirozeně vyskytuje v listech a v semenech mnoha rostlin. Je přirozenou složkou kávy, ale vyrábí se také uměle a lze jej přidat do některých nápojů a potravin. Kofein stimuluje centrální nervový systém a způsobuje zvýšení bdělosti. Spousta lidí potřebuje každý den kofein, jelikož jim dočasně zvyšuje energii a tím i dobrou náladu.

 

Přibližně 80% světové populace konzumuje kofeinové výrobky každý den, včetně zhruba 73% dětí. Ačkoli spotřeba nealkoholických nápojů se v posledních deseti letech u dospívajících snížila, u mladých lidí se spotřeba kofeinu nezměnila. A tak dospívající konzumují kávu a energetické nápoje, které jim dodávají kofein.

NEGATIVNÍ ÚČINKY KOFEINU

Výzkum ohledně kofeinu potvrzuje, že malé dávky kofeinu mohou zvýšit náladu a bdělost, zvýšit rychlost zpracování informací, uvědomění a pozornost. Většina výzkumu však byla prováděna na dospělých, nikoli na dětech a dospívajících.

 

Velká dávka kofeinu může vyvolat řadu nežádoucích vedlejších účinků u dospívajících i dospělých. Někteří lidé jsou na kofein citlivější než jiní a jen malé množství může vyvolat nežádoucí účinky. Zde jsou nejčastější vedlejší účinky při nadměrné konzumaci kofeinu: 

  • neklid
  • úzkost
  • závrať
  • žaludeční nevolnost
  • podrážděnost
  • nespavost
  • zvýšený tep
  • chvění

 

Účinky kofeinu mohou začít až po několika minutách po jeho konzumaci. Kofein má poločas rozpadu přibližně pět až šest hodin, což znamená, že tak dlouho trvá snížení koncentrace kofeinu v krvi na polovinu.

VLIV KOFEINU NA DĚTSKÝ ORGANISMUS A DOSPÍVAJÍCÍ

Kofein může brzdit vývoj u dětí. Během dospívání, kdy má mozek nejvíce nervových spojení, může kofein snížit jejich účinnost. Protože kofein působí na mozkové centrum odměn a závislostí, může také ovlivnit dětskou stravovací a nápojovou preferenci později v jejich životě. 

dospívající děvče pije kolu s kofeinem
Káva není jediným a často ani tím největším zdrojem kofeinu ve stravě dětí a teenagerů. Tím jsou obvykle energy drinky či limonády. Zdroj obrázku: Canva pro

DÁLE MŮŽE KOFEIN DĚTEM OVLIVNIT:

SPÁNEK:

  • Kofein nejvíce ovlivňuje spánek mladistvých. Každých 10 miligramů kofeinu, který konzumuje například 13 letý chlapec, snižuje jeho šanci kvalitního spánku, který by měl trvat 8,5 hodin až o 12%. Nedostatek spánku u dospívajících může ovlivnit jejich vzdělání, fyzické i duševní zdraví.

RŮST KOSTÍ:

  • Pití kávy může také způsobovat, že tělo ztratí vápník. Konzumace příliš velkého množství kofeinu může tak v průběhu času vést ke ztrátě kostní hmoty. Také pití energetických nápojů může vést k vyššímu riziku vzniku osteoporózy.

SRDEČNÍ PROBLÉMY:

  • U slabších jedinců způsobovat srdeční problémy a může interagovat s některými léky a doplňky stravy.

VAROVNÉ SIGNÁLY VYSOKÉ DENNÍ DÁVKY KOFEINU U VAŠEHO DÍTĚTE

Pokud vaše dítě nemůže spát, je nervózní nebo ho bolí často hlava, zjistěte, jak často a v jakém množství konzumuje kofein.

GENDEROVÉ ROZDÍLY ÚČINKU KOFEINU NA DĚTI A DOSPÍVAJÍCÍ

Vědci zjistili, že kofein ovlivňuje chlapce a dívky stejně před pubertou. Po pubertě však existují rozdíly v tom, jak kofein ovlivňuje tělo odlišně vzhledem k pohlaví. Celkově dospívající chlapci vykazují na kofein větší reakci než dospívající dívky. Srdeční frekvence u mužů klesá více v reakci na kofein ve srovnání s dívkami. Dívky vykazují větší zvýšení diastolického krevního tlaku než chlapci po podání kofeinu.

ZÁVISLOST NA KOFEINU NEJEN U DĚTÍ

Mnoho lidí uvádí, že se na kofeinu cítí „závislí“, protože mají potíže s ukončením nebo omezením příjmu kofeinu. Spousta z nich však neustále kofein konzumují, přestože mají nežádoucí fyzické i psychologické vedlejší účinky. Příznaky závislosti na kofeinu se liší dle osobnosti.

 

Mezi běžné abstinenční příznaky patří:

  • Bolest hlavy
  • Únava
  • Ospalost
  • Problémy s koncentrací
  • Obtížné dokončení úkolů
  • Podrážděnost
  • Deprese
  • Úzkost
  • Příznaky podobné chřipce (nevolnost / zvracení, bolesti svalů, návaly horka, zimnice)

Zvyk pít denně kávu se může a především u dětí přeměnit v závislost.

Máme pro vás pár tipů, jak kofeinovou závislost rozeznat a vyhnout se jí.

KOFEIN DĚTI NEMUSÍ PŘIJÍMAT JEN Z KÁVY

Zde jsou některé z nejčastějších zdrojů kofeinu, které přitahují děti a dospívající: 

  • Monster Energy Drink: 160 mg kofeinu
  • Starbucks Frappuccino: 115 mg kofeinu
  • Černá káva: 95-200 mg kofeinu
  • Ledový čaj: 70 mg kofeinu
  • Čokoláda (100 g): 43 mg kofeinu
  • Kofola: 15 mg kofeinu
  • Zelený čaj: 40 mg kofeinu
  • Černý čaj: 40 mg kofeinu
POVZBUZENÍ I LEPŠÍ NÁLADU ZÍSKÁTE Z ČOKOLÁDY. ŠETRNĚ DODANÁ ENERGIE S PŘEHLEDNÝM DÁVKOVÁNÍM

JAK NAUČIT DOSPÍVAJÍCÍ OMEZOVAT KOFEIN

Těžko budete hlídat úplně vše, co váš dospívající vypije. Můžete však podniknout kroky, abyste co nejvíc omezili jejich přísun kofeinu na minimum.

  1. Co nemá na očích, to neláká. Proto nekupujte zbytečně sladké čaje, energetické nápoje nebo ledové kávy plné cukru a kofeinu.
  2. Mnoho kofeinových nápojů obsahuje hodně cukru, což může přispět k obezitě a zubnímu kazu. Omezení kofeinu je lepší pro celkové zdraví vašeho dospívajícího. Ujistěte se, že vaše děti ví, že energetické nápoje a limonády nejsou pro něj prospěšné jak z hlediska cukru tak kofeinu. Promluvte si se svým dospívajícím o nebezpečí kofeinu stejným způsobem, jakým diskutujete o drogách nebo alkoholu. Varujte svého teenagera, že přílišná konzumace může způsobit vážné zdravotní problémy.
  3. Pokud sami pijete denně nezdravé energetické nápoje, slazené čaje a kávy, nemůžete očekávat, že vaše dospívající dítě to bude dělat jinak. Buďte pro ně vzorem!
  4. Pití sladkého frappuccina po škole nebo energetického nápoje po tréninku by mohlo mít velký dopad na kvalitu spánku. Proto omezte pití kofeinu především v odpoledních a večerních hodinách.

Káva s minimem kofeinu

My dospělí často pijeme kávu právě pro kofeinové povzbuzení. Děti a dospívající by však měli svůj příjem kofeinu udržovat na minimu. Pokud máte v rodině dorostence, který si oblíbil chuť kávy, tak mu k přípravě jeho kávy objednejte bezkofeinová zrnka. Kávu bez kofeinu doma oceníte jistě i vy, když dostanete chuť na kávu v pozdějších hodinách.

Spokojení zákazníci

99% spokojených zákazníků

Čerstvá káva

pražíme 15 druhů káv

Vše pro přípravu kávy

80 značek kávového vybavení

Doprava zdarma

při objednávce nad 990 Kč
Kategorie : Blog, Kofein a zdraví
Tagy : ,
Autor : Tereza Gajdová
Usměvavá holka, která studuje svůj vysněný obor marketingové komunikace na UTB. Ráda se zastaví v čase při pití výběrové kávy s přáteli, cvičí jógu, folklór a ráda rozdává radost kolem sebe
Napsáno: 25.6.2020

O nás

Jsme pražírna výběrové kávy a distributor kávovarů a kávového vybavení. jak pražíme kávu