Je běžné, že dospívající často sáhnout po energetickém nápoji před fotbalovým zápasem nebo pijí jednu kávu za druhou, aby se mohli déle soustředit na učení. Bohužel příliš velké množství kofeinu je zdraví škodlivé. To platí jak pro dospělé, tak především pro dospívající.

CO JE KOFEIN?

Kofein je droga, která se přirozeně vyskytuje v listech a v semenech mnoha rostlin. Vyrábí se také uměle a lze jej přidat do některých nápojů a potravin. Kofein stimuluje centrální nervový systém a způsobuje zvýšení bdělosti. Spousta lidí potřebuje každý den kofein, jelikož jim dočasně zvyšuje energii a tím i dobrou náladu.

 

Přibližně 80% světové populace konzumuje kofeinové výrobky každý den, včetně zhruba 73% dětí. Ačkoli spotřeba nealkoholických nápojů se v posledních deseti letech u dospívajících snížila, u mladých lidí se spotřeba kofeinu nezměnila. A tak dospívající konzumují kávu a energetické nápoje, které jim dodávají kofein.

VEDLEJŠÍ ÚČINKY

Výzkum ohledně kofeinu potvrzuje, že malé dávky kofeinu mohou zvýšit náladu a bdělost, zvýšit rychlost zpracování informací, uvědomění a pozornost. Většina výzkumu však byla prováděna na dospělých, nikoli na dětech a dospívajících.

 

Velká dávka kofeinu může vyvolat řadu nežádoucích vedlejších účinků u dospívajících i dospělých. Někteří lidé jsou na kofein citlivější než jiní a jen malé množství může vyvolat nežádoucí účinky. Zde jsou nejčastější vedlejší účinky při nadměrné konzumaci kofeinu: 

  • neklid
  • úzkost
  • závrať
  • žaludeční nevolnost
  • podrážděnost
  • nespavost
  • zvýšený tep
  • chvění

 

Účinky kofeinu mohou začít až po několika minutách po jeho konzumaci. Kofein má poločas rozpadu přibližně pět až šest hodin, což znamená, že tak dlouho trvá snížení koncentrace kofeinu v krvi na polovinu.

DOPADY KOFEINU NA ZDRAVÍ DOSPÍVAJÍCÍCH

Kofein může brzdit vývoj u dětí. Během dospívání, kdy má mozek nejvíce nervových spojení, může kofein snížit jejich účinnost. 

 

Protože kofein působí na mozkové centrum odměn a závislostí, může také ovlivnit dětskou stravovací a nápojovou preferenci později v jejich životě. 

 

Dále může ovlivňovat:

 

SPÁNEK

Kofein nejvíce ovlivňuje spánek mladistvých. Každých 10 miligramů kofeinu, který konzumuje například 13letý chlapec, snižuje jeho šanci kvalitního spánku, který by měl trvat 8,5 hodin až o 12%. Nedostatek spánku u dospívajících může ovlivnit jejich vzdělání, duševní a fyzické zdraví.

 

RŮST KOSTÍ

Kofein může také způsobovat, že tělo ztratí vápník. Konzumace příliš velkého množství kofeinu může tak v průběhu času vést ke ztrátě kostní hmoty. Také pití energetických nápojů může vést k vyššímu riziku vzniku osteoporózy.

 

SRDEČNÍ PROBLÉMY

Kofein může také způsobovat u slabších jedinců srdeční problémy a může interagovat s některými léky a doplňky stravy.

GENDEROVÉ ROZDÍLY

Vědci zjistili, že kofein ovlivňuje chlapce a dívky stejně před pubertou. Po pubertě však existují rozdíly v tom, jak kofein ovlivňuje tělo odlišně vzhledem k pohlaví.

 

Celkově dospívající chlapci vykazují na kofein větší reakci než dospívající dívky. Srdeční frekvence u mužů klesá více v reakci na kofein ve srovnání s dívkami. Dívky vykazují větší zvýšení diastolického krevního tlaku než chlapci po podání kofeinu.

 JAK SE PROJEVUJE ZÁVISLOST NA KOFEINU

Mnoho lidí uvádí, že se na kofeinu cítí „závislí“, protože mají potíže s ukončením nebo omezením příjmu kofeinu. Spousta z nich však neustále kofein konzumují, přestože mají nežádoucí fyzické i psychologické vedlejší účinky.

 

Příznaky závislosti na kofeinu se liší dle osobnosti. Mezi běžné abstinenční příznaky patří:

  • Bolest hlavy
  • Únava
  • Ospalost
  • Problémy s koncentrací
  • Obtížné dokončení úkolů
  • Podrážděnost
  • Deprese
  • Úzkost
  • Příznaky podobné chřipce (nevolnost / zvracení, bolesti svalů, návaly horka, zimnice)

DALŠÍ ZDROJE KOFEINU

Zde jsou některé z nejčastějších zdrojů kofeinu, které přitahují dospívající: 

  • Monster Energy Drink: 160 mg kofeinu
  • Starbucks Frappuccino: 115 mg 
  • Černá káva: 95-200 mg kofeinu
  • Ledový čaj: 70 mg kofeinu

 

Zatímco většina lidí ví, že káva a některé nealkoholické nápoje obsahují kofein, existuje několik dalších méně zjevných zdrojů kofeinu. Jsou to například:

  • Hořká čokoláda: 18 mg kofeinu
  • Horká čokoláda: 3 13 mg kofeinu

JAK NAUČIT DOSPÍVAJÍCÍ OMEZOVAT KOFEIN

Bohužel, bohudík nejde, abyste měli neustále své dospívající děti pod dohledem. Můžete však podniknout kroky, abyste co nejvíc omezili jejich přísun kofeinu na minimum.

 

NAKUPUJTE CHYTŘE

Co oči nevidí, tak člověk nevypije. Proto nekupujte zbytečně sladké čaje, energetické nápoje nebo ledové kávy plné cukru. 

 

PROMLUVTE SI 

Mnoho kofeinových nápojů obsahuje hodně cukru, což může přispět k obezitě a zubnímu kazu. Omezení kofeinu je lepší pro celkové zdraví vašeho dospívajícího. Ujistěte se, že vaše děti ví, že energetické nápoje a čaje slazené cukrem nejsou nic dobrého.

Promluvte si se svým dospívajícím o nebezpečí kofeinu stejným způsobem, jakým diskutujete o drogách nebo alkoholu. Varujte svého teenagera, že přílišná konzumace může způsobit vážné zdravotní problémy.

 

BUĎTE VZOREM

Pokud sami pijete denně nezdravé energetické nápoje, slazené čaje a kávy, nemůžete očekávat, že vaše dospívající dítě to bude dělat jinak. Buďte pro ně vzorem!

 

OMEZENÍ KOFEINU ODPOLEDNE A VEČER

Pití sladkého kupovaného frappuccina po škole nebo energetického nápoje po tréninku by mohlo mít velký dopad na kvalitu spánku. Proto omezte pití kofeinu v odpoledních a večerních hodinách.

HLÍDEJTE VAROVNÉ SIGNÁLY

Pokud vaše dítě nemůže spát, je nervózní nebo ho bolí často hlava, zjistěte, jak často a v jakém množství konzumuje kofein.

Dále by se vám mohlo líbit…