Kofein je stimulant, který poskytuje energii a vy se díky němu cítíte více nabuzená a připravená dobýt svět. Káva se konzumuje po celém světě a spolu s čajem patří mezi nejoblíbenější nápoje. 

Kofein je přiměřeném množství bezpečný, avšak pokud očekáváte potomka, je lepší jej omezit. V dnešním článku se podíváme, jak moc je kofein nebezpečný.

JE KOFEIN BEZPEČNÝ?

Pro mnoho lidí má kofein příznivé účinky. Kofein přináší více energie, dokážete se po něm lépe soustředit a někdy dokonce zabraňuje migrénám. Kofein bývá i využíván ve zdravotnictví, jako doplněk léků.

 

Kofein však může u některých lidí vyvolat i negativní vedlejší účinky, které během těhotenství mohou představovat větší rizika.

POTENCIÁLNÍ VÝHODY

Výzkum ve zdravotnictví ukázal, že kofein stimuluje mozek a centrální nervový systém. Právě tyto faktory způsobí, že se vám nechce spát a můžete se lépe soustředit. Kofein může být také účinný při léčbě bolesti hlavy, pokud je kombinován s léky proti bolesti, jako je acetaminofen.

 

Některé kofeinové nápoje navíc obsahují antioxidanty, prospěšné sloučeniny, které mohou chránit vaše buňky před poškozením, snižovat zánět a odvrátit chronické onemocnění.

POTENCIÁLNÍ RIZIKA

Kofein má mnoho výhod. Může být škodlivý během těhotenství?

 

Těhotné ženy metabolizují kofein mnohem pomaleji. Ve skutečnosti těhotné ženy eliminují kofein z těla 1,5 – 3,5 krát déle. Kofein navíc prochází placentou a vstupuje do krevního oběhu dítěte, což vyvolává obavy, že kofein může mít vliv na zdraví dítěte.

 

Americká vysoká škola porodníků Gynekologové (ACOG) tvrdí, že mírné množství kofeinu – méně než 200 mg denně – není spojeno se zvýšeným rizikem potratu nebo předčasného porodu.

Výzkum naznačuje, že příjem vyšší než 200 mg kofeinu denně může zvýšit riziko potratu.

Některé výzkumy však naznačují, že i nízký příjem kofeinu může vést k nízké porodní hmotnosti dítěte. Jedna studie například zjistila, že nízký příjem 50 – 149 mg kofeinu denně během těhotenství byl spojen o 13% vyšším rizikem nízké porodní hmotnosti. 

 

Je však zapotřebí dalšího výzkumu. Riziko potratu, nízké porodní hmotnosti a dalších nepříznivých účinků v důsledku vyššího příjmu kofeinu během těhotenství zůstává do značné míry nejasné.

 

Mezi další negativní vedlejší účinky kofeinu patří vysoký krevní tlak, rychlý srdeční rytmus, zvýšená úzkost, závratě, neklid, bolesti břicha a průjem.

DOPORUČENÍ BĚHEM TĚHOTENSTVÍ

Americká vysoká škola porodníků Gynekologové (ACOG) doporučuje omezit příjem kofeinu na 200 mg nebo méně, pokud jste těhotná nebo se snažíte otěhotnět.

 

V závislosti na typu a způsobu přípravy to odpovídá přibližně 1–2 šálkům (240–580 ml) kávy nebo přibližně 2 – 4 šálkům (240–960 ml) čaje denně.

 

Kofein se nachází také v energetických nápojích, ty vyřaďte úplně. Kromě kofeinu energetické nápoje obvykle obsahují velké množství přidaných cukrů nebo umělých sladidel, kterým chybí nutriční hodnota.

 

Kromě toho byste se během těhotenství měli vyhýbat některým bylinkovým čajům, včetně těch, které se vyrábějí z čekanky nebo z lékořice.

 

MEZI BEZPEČNÉ ČAJE PRO TĚHOTNÉ PATŘÍ: 

  • Zázvorový
  • Mátový
  • Citronový

Stejně jako u jakéhokoli rostlinného léčiva je dobré se poradit se svým lékařem před pitím bylinných čajů v těhotenství.

Zvažte nápoje bez kofeinu, jako je obyčejná voda nebo bezkofeinová káva.

OBSAH KOFEINU V NÁPOJÍCH 

Káva, čaje, nealkoholické nápoje, energetické nápoje a další nápoje obsahují různé množství kofeinu. Zjistěte, kolik kofeinu obsahuje váš oblíbený nápoj.

 

  • Káva: 60–200 (240 ml)
  • Espresso: 30–50 mg  (30 ml)
  • Energetické nápoje: 50–160 mg (240 ml)
  • Čaj: 20–120 mg  (240 ml)
  • Nealkoholické pivo: 30–60 mg (355 ml)
  • Kakao: 3–32 mg  (240 ml)
  • Káva bez kofeinu: 2–4 mg (240 ml)

 

Všimněte si, že v některých potravinách se také nachází kofein. Například čokoláda může obsahovat 1–35 mg kofeinu na 28 gramů. Hořká čokoláda má obvykle vyšší koncentraci kofeinu.

 

Některé léky, jako jsou prášky proti bolesti, mohou navíc obsahovat kofein a často se kofein přidává do doplňků, jako jsou prášky na hubnutí a směsi před cvičením. Nezapomeňte se poradit se svým lékařem, pokud máte obavy o obsah kofeinu ve vaší stravě.

SEČTENO A PODTRŽENO

Množství kofeinu v kávě, čaji, nealkoholických nápojích, energetických nápojích a jiných nápojích se liší. Potraviny jako čokoláda, některé léky a různé doplňky často také obsahují kofein.

 

Kofein je celosvětově oblíbený. Ukázalo se, že zvyšuje hladinu energie, zlepšuje soustředění a dokonce zmírňuje bolesti hlavy.

 

Ačkoli má kofein spoustu výhod, zdravotníci doporučují sledovat váš příjem během těhotenství. Většina odborníků souhlasí s tím, že kofein je bezpečný během těhotenství, pokud je omezen na 200 mg nebo méně za den. To odpovídá zhruba 1 – 2 šálkům (240 – 580 ml) kávy nebo 2– 4 šálkům (540 – 960 ml) zeleného, černého nebo bílého čaje. Při konzumaci ve vysokých množstvích během těhotenství však může představovat rizika, jako je zvýšené riziko potratu a nízká porodní hmotnost. Pokud to bez kávy nedáváte a chybí vám její lahodná chuť, vyzkoušejte určitě bezkofeinovou verzi. 

BAVÍ VÁS ČTENÍ O KÁVĚ? MÁME PRO VÁS DALŠÍ ČLÁNKY!