Někdy prostě potřebujeme zůstat vzhůru a pomáháme si tomu jak jinak než dalším hrnkem kávy. Schopnost překonat únavu a další benefity pití kávy se mohou při její nadměrné konzumaci naopak našemu spánku a zdraví uškodit. S pomocí brokolice můžete podpořit metabolismus kofeinu a vybalancovat tak svůj vyšší příjem kávy.

CO VĚDCI ZJISTILI O VZTAHU BROKOLICE A KOFEINU

Skupina vědců publikovala v časopise Carcinogenesis studii, ve které se zabývala vlivem zeleniny na metabolismus člověka. Studovali také účinek doplnění brokolice do běžné stravy. Z výsledku vyplynulo, že konzumace brokolice má významný vliv na metabolismus kofeinu. 1)

 

Další výzkumy konkrétně sledovaly účinek doplňování stravy brokolicí na aktivity CYP1A2. Tedy enzymu, který má na starosti, mimo jiné, metabolismus kofeinu. Z výsledků proběhlých měření se potvrdila původní myšlenka, že brokolice indukuje aktivitu CYP1A2. 2)

CO JE CYP1A2

Celým jménem Cytochrom P450 1A2 zkráceně pak CYP1A2 je stručně řečeno enzym, který pomáhá zbavovat tělo různých látek. Patří do rodiny Cytochromů P450 alias CYP. Tyto enzymy se starají nejen o zmíněné vylučování učitých sloučenin, ale jsou důležité pro tvorbu či rozklad hormonů.

 

Každé tělo člověka obsahuje specifickou genetickou informaci, tedy gen, který kóduje určitý enzym. Záleží tedy na našich genech jak budou nakonec naše enzymy přesně vypadat, tedy fungovat. Podle této genetické informace se obecně dělíme (ve vztahu ke kávě) do dvou skupin. Pomalých nebo rychlých metabolizátorů kofeinu.

 

POMALÝ A RYCHLÝ METABOLIZÁTOR KOFEINU

S genem rychlého metabolizátora kofeinu si můžeme zajít na kávu častěji, aniž bychom následně pociťovali nechtěné účinky přemíry kofeinu. Prostě zvládneme větší či častější přísun kávy. Bohužel lidé geneticky nastavení jako pomalí metabolizátoři kofeinu si musí vystačit například s jedním dopoledním espressem.

 

Při vyšší dávce kofeinu, než jakou jsme schopni metabolizovat, se můžeme dostat do stavu nervozity či nesoustředěnosti. Také tím ohrožujeme svůj kardiovaskulární systém, jelikož kofein stahuje cévy a zvyšuje krevní tlak. 

 

V neposlední řadě musíme při pití kávy brát v úvahu i dobu, po kterou zůstává kofein v našem těle. Obvykle se udává okolo 4 – 6 hodin, ale čas potřebný na zpracování kofeinu je také řízený genem a tedy enzymem CYP1A2. Káva v pozdních večerních hodinách má negativní dopad na kvalitu spánku.

Dělá vám větší množství kofeinu problémy? Zkuste mikrodávkování kofeinu.

DETOXIKAČNÍ SÍLA JATERNÍCH ENZYMŮ

Játra jsou důležitým detoxikačním orgánem našeho těla. Právě zde bychom enzym CYP1A2 nalezli. V játrech během minuty proteče cca 2 litry krve a mají neuvěřitelné samoregenerační schopnosti. Krev protékající játry se zde filtruje a látky z ní získané se roztřídí na ty, které se uloží v těle, zůstanou v krvi nebo se z těla vyloučí.

 

Slouží jako zásobárna určitých vitamínů a vytváří se zde žluč, která pak putuje do žlučníku a obstarává procesy metabolizace tuků. Jakmile přijmeme do těla toxické látky, ať už z jídla, kosmetiky či jinak z prostředí okolo nás, játra nás dokáží těchto škodlivin zbavit. 

 

Detoxikace funguje ve dvou fázích. Nejprve dochází k přeměně složitých toxinů na méně škodlivé. V druhé fázi se pak tyto toxiny vyšlou z těla ven močí nebo žlučí vedoucí do střev. V tomto ohledu využívají játra schopnosti enzymu CYP1A2 zpracovat kofein.

 

JÁTRŮM SVĚDČÍ BROKOLICE

O brokolici se často mluví ve spojení se zdravou výživou a životním stylem vůbec. V podstatě je takovým maskotem zdravého života už jen svou zelenou barvou. Její pozitivní efekty na zdraví člověka už byly mnohokrát potvrzeny. 

 

Brukvovitá zelenina, jejímž hlavním zástupcem je právě křupavá brokolice, má významný vliv na zdraví našich jater. Zařazením brokolice do naší běžné stravy pomáháme se zvýšením schopností jater zbavovat tělo těžkých kovů a rakovinotvorných látek, s detoxikací a s tím souvisí i zbavení se kofeinu.

KONZUMACE BROKOLICOVÝCH KLÍČKŮ

Zdravotní výhody konzumace brokolice můžete umocnit, když ji budete jíst chytře. To znamená, že si brokolici vychutnáte nejlépe syrovou, třeba v oblíbeném smoothie, nebo vařenou v páře. Důležité je brokolici neupravovat při vysokých teplotách, které jsou ničivé pro ony pozitivní složky brokolice.

 

Skvělým způsobem ja si dopřát výhody brokolice je konzumace brokolicových klíčků. V této formě obsahují dokonce až o 10 krát více glucoraphaninu než v brokolici. Glucoraphanin je látka přeměňující se na sulforafan, kterou pomůžeme játrům s detoxikací. Také je antioxidantem, který chrání tělo před ničivými účinky volných radikálů.

 

Hrst brokolicových klíčků si tak můžete dopřát ráno ke snídani. Můžete je přidat do salátů nebo jimi třeba posypat chleba s pomazánkou. Takováto konzumace bude nejen efektní na pohled, ale i efektivní pro zdraví. Takovou snídaní podpoříte funkce svých jater a enzymů, díky kterým bude vaše denní káva pro vaše tělo lépe zpracovatelná.

JAK NA BROKOLICOVÉ KLÍČKY

Brokolicové klíčky si jednoduše vypěstujte doma třeba v kuchyni. Začněte tím, že si nakoupíte semínka. Jelikož budete chtít spotřebovávat klíčky a ne vzrostlou brokolici, vyberte si takováto semena, určená k nakličování bez pesticidů. 

 

Semínka nechte nejprve “nastartovat” namočením do vody na 8 – 10 hodin. Namočená semínka přendejte do klíčící misky nebo na kousek vaty. Tak a za 3 – 6 dní si můžete dopřát čerstvé brokolicové klíčky. Během doby růstu je 2 – 3 krát za den zavlažte vodou. 

 

Dejte pozor, aby semínka nestály ve vodě. Mohly by chytit plíseň. K pěstování brokolicových klíčků nepotřebujete žádnou hlínu jen světlé místo, dostatečnou vlhkost a pokojovou teplotu. Před konzumací klíčky ještě opláchněte. Klíčky pak skladujte v uzavřené čisté nádobě v lednici, kde vydrží minimálně týden.

Pokud se vrhnete do klíčení většího množství nebo i více druhů semen, tak se vám určitě bude hodit speciální třípatrová klíčící miska.

Zdroje:

  1. Stephen Murray, Brian G. Lake, Stuart Gray, Anne J. Edwards, Christine Springall, Elizabeth A. Bowey, Gary Williamson, Alan R. Boobis, Nigel J. Gooderham, Effect of cruciferous vegetable consumption on heterocyclic aromatic amine metabolism in man, Carcinogenesis, Volume 22, Issue 9, September 2001, Pages 1413–1420, https://doi.org/10.1093/carcin/22.9.1413
  2. Hakooz N, Hamdan I. Effects of dietary broccoli on human in vivo caffeine metabolism: a pilot study on a group of Jordanian volunteers. Curr Drug Metab. 2007 Jan;8(1):9-15. doi: 10.2174/138920007779315080. PMID: 17266520.

Líbil se vám tento článek? Mrkněte na naše další články.