Fenomén mindfulness jako meditační technika, která má vystresovanou společnost přivést k rovnováze, osvěžené mysli a zdravému životu. Lidé praktikující mindfulness se snaží vybalancovat svůj pracovní výkon a zároveň se chránit před všudypřítomným stresem. Meditací se bráníme proti stresu. Jakou roli v tomto vztahu hraje káva?

STRES, METLA MODERNÍHO LIDSTVA

Člověk moderního civilizovaného světa je dnes obvykle chráněný před život ohrožujícím nebezpečím. V místě, kde žijeme, se nesetkáváme s hladomorem ani smrtelným střetnutím s predátory.  Také spousta nemocí se již pro lidstvo stalo nezhoubnými. Takový člověk je tímto uchráněn od přirozeného stresu, respektive se pro nás staly stresující situace, které nesouvisí přímo s vlastním přežitím.

 

Nežijeme ve strachu z napadení divokým zvířetem nebo tím, že umřeme hlady. Namísto toho nás stresuje konfrontace s nepříjemným kolegou v práci nebo nízká výplata a nezaplacená splátka. Takovýchto stresorů je v našem životě mnoho a my se tak ocitáme v nekončícím kruhu zvaném chronický či dlouhodobý stres

 

Jak se říká: “jsem v jednom kole”. Neustále musíte něco řešit. Ať už pracovní povinnosti, sociální vztahy, vlastní aktuální traumata či nevyřešené události z dětství. Nezastavitelné kolo stresu, ve kterém se točíte, má své následky. Především na vašem vlastním zdraví.

 

SETKÁNÍ SE STRESEM? BOJUJ NEBO UTEČ

Tělo reaguje na stres specifickou odpovědí zakódovanou v našich genech. Tato odpověď zní bojuj nebo uteč. Vychází z původních stresorů, kdy byla předpokládaná smrt, pokud by člověk při setkání se stresem nic neudělal. Takový pračlověk musel vydat ze sebe množství energie, aby buď před smrtelnou hrozbou unikl nebo ji překonal. Ve chvíli, kdy by neudělal nic, tak by zemřel.

 

Jelikož nám smrt z nevyřešeného problému přímo nehrozí, je obvyklé, že s našim stresem nic neuděláme, prostě trpíme dál. Přitom naše tělo podle přirozených pudů se k reakci na stres nachystá. Všichni jistě známe ten pocit, kdy cítíme ve stresu, tedy pod tlakem, napjatí a rozbuší se nám srdce. 

 

ZDRAVOTNÍ PROBLÉMY JAKO DŮSLEDEK STRESU

Neustálé prožívání stresu vede jednak k psychickým poruchám jako je úzkost a deprese. Nezdravá psychika se odráží i na těle jako psychosomatické problémy. Typické zvýšení činnosti srdce při stresu může při častém opakování, tedy dlouhodobém stresu, vést ke kardiovaskulárním nemocem, jako infarkt myokardu. 

 

Přirozená reakce těla na stres funguje z principu zachování života. Je pak až paradoxní, že takovýto pud sebezáchovy, pokud se jej snažíme vědomě potlačit, může být právě se životem neslučitelný. Kardiovaskulární choroby, jako jeden z důsledků dlouhodobého stresu, patří mezi nejčastější příčiny úmrtí.

JAK SE ZBAVIT STRESU

Jak tedy z tohoto nebezpečného kola dlouhodobého stresu pryč? Přirozenou odpověď těla na stres řídí aktivovaná HPA osa, která posílá do těla informace k tvorbě tzv. stresového hormonu kortizolu a s ním souvisejícího adrenalinu. Tyto hormony nachystají, podle prapůvodního nastavení člověka, naše tělo k činnosti, tedy útoku či útěku. 

 

Neustálé setkávání se s našimi stresory nepřirozeně vychýlí činnost HPA osy a ta se stává přeaktivovaná. Ve zvrácení této přeaktivace může pomoci šálek kávy. Kofein v kávě jednoduše řečeno osvěží i konkrétní receptory v našem těle, které se zabývají zachytáváním kortizolu a jejichž činnost byla přemírou stresu ochromena. Díky kávě, mohou znovu obnovit svou funkci a upravit tak zpětnou vazbu pro správné fungování HPA osy.

HPA ose, její přeaktivaci a vlivu kofeinu na ni, jsme se věnovali v tomto článku.

PŘEDPOKLADY PRO SPRÁVNÉ FUNGOVÁNÍ MYSLI

Odpověď těla na stres má za úkol HPA osa, kterou řídí část mozku jménem hypothalamus. Konkrétní označení určitého podnětu za stresor je výsledkem procesů naší mysli, která je také definována mozkem. Je proto nasnadě, že proti našemu stresu bude účinně bojovat opět naše mysl, náš mozek.

 

To, co přijímáme a především ve stravě, se v našem těle promění na jednotlivé látky, které působí na funkci celého těla, tedy i našeho mozku. Aby dobře fungoval, měl všechny správné živiny pro tvorbu hormonů, neurotransmiterů a dalších sloučenin zachovávající správnou funkci mysli, musíme dbát zásad zdravého životního stylu.

STRAVA A KÁVA BOHATÁ NA ANTIOXIDANTY

Zdravá strava je základem zdravého života a mysli. Metabolické procesy v našem těle, zahrnují takové činnosti, které souvisí s trávením a využitím přijatých živin pro potřeby těla. Zároveň dochází jako vedlejší produkt těchto procesů, mezi které patří například i dýchání, ke vzniku oxidantů. Se špatnou stravou a nezdravým životním prostředím se jejich množství zvyšuje.

V případě oxidačního stresu, tedy velkého množství oxidantů v našem těle, které už naše vlastní antioxidanty nestíhají eliminovat, pomáhají v boji proti nim antioxidanty přijaté například z jídla. Takovým pomocníkem je i pražená káva. Kávy dokonce patří, vzhledem k její časté konzumaci, mezi nejvýznamnější antioxidanty v lidské stravě.

ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL PRO ZDRAVOU MYSL

Do život ochraňujícího balíčku proti stresu patří kromě zdravé stravy také dostatečný pohyb a relaxace. Mezi relaxační techniky můžeme zařadit například masáže a dechová cvičení. Dalším dílkem zdravého životního stylu by pak měla být meditace

 

Jako meditaci si můžeme představit činnosti s cílem kultivace mysli a získání vhledu. V tom nejvyšším cíli je pak dosažení změněného stavu vědomí. Meditace obrací vnímání člověka do sebe samého. Odpoutává od vlivů všeho vnějšího, tedy i od oněch dotěrných stresorů. Je typickou charakteristikou východních náboženství, zejména je spojována s buddhismem. Nicméně její vliv na mozkové procesy byl prokázán i západní medicínou.

 

MEDITACE V ZÁPADNÍ MEDICÍNĚ

Moderní zdravotnická technologie přináší dnešním vědcům možnosti, jak pozorovat, co se děje v naší mysli. Výsledky funkční magnetické rezonance ukazují nejen fotografie mozku, ale dokáží i vykreslit procesy, které se v něm odehrávají. Takovýmto pozorováním bylo zjištěno, že meditace utlumuje aktivitu určitých částí mozku, respektive zabraňuje, aby došlo k jejich přeaktivaci.

 

Můžeme tak předpokládat, že praktikováním meditace se chráníme od toho, abychom byly vnějšími vlivy, a tedy i stresory, až moc ovlivněni. Meditací tak získáváme harmonii ve vnitřním prožíváním okolních faktorů. Vzpomínaný buddhismus popisuje meditaci jako přivedení mysli do vyrovnaného stavu, který je zbaven extrémů

 

MEDITAČNÍ TECHNIKA MINDFULNESS

Nemusíme zasvětit svůj život meditaci, odjet do Tibetu a v ekvilibristické jogínské pozici přemítat o povznesení vlastního vědomí, abychom zabránili destruktivním vlivům dlouhodobého stresu na naše zdraví. Tématem dnešní doby, to o čem se nyní píší knihy a pořádají přednášky je meditační technika mindfulness.

 

V podstatě jde o soubor technik, které si kladou za cíl pomoci člověku se soustředěním se a pracovat na svém stresu i sobě samém. Anglický název mindfulness znamená v češtině všímavost. Ve volnějším překladu se jedná o záměrnou pozornost. Prakticky jde mindfulness o to, aby člověk vnímal to, co se děje v přítomném okamžiku bez jakéhokoliv hodnocení či předsudků.

 

CVIČENÍ VNÍMÁNÍ, TRÉNINK MYSLI

Tak jako je pohyb cvičením pro tělo a biochemické fungování mozku, tak mindfulness cvičí fungování naší mysli. V podstatě ji přenastavuje na vnímání aktuálního okamžiku, toho co v našem životě probíhá zrovna teď v tento moment. Tímto je vlastně opakem proti stresu, který se zaměřuje na to co bylo, ale především na to, co bude.

 

Při hluboké meditaci dochází ke změnám ve frekvenci mozkových vln. Naše tělo i mysl se uklidňuje. Naopak, když vypijete šálek vaší oblíbené kávy, tak kofein nás aktivizuje a zvýší se i frekvence vlnění v mozku. Tím se tedy pití kávy a meditace zároveň vylučují. Pokud však hodláte využít svou pracovní pauzu pro krátkou relaxaci a procvičení všímavosti – mindfulness, je v tomto směru káva skvělým pomocníkem.

JAK NA MINDFULNESS U KÁVY

V šálku čerstvé kávy je množství aromat a chutí, které chtějí, abyste si jich všimli. Vytvořte si malou chvíli pro sebe a vaši kávu. Darujte si deset minut bez jakéhokoliv vyrušení okolí. V tu chvíli pro vás neexistuje nic jiného než káva. 

 

Právě pijete kávu. Všímejte si jí. Všímejte si všech maličkostí, v jakém je šálku, jak jej držíte, jak voní, jak chutná, jak se cítíte, když usrkáváte horkou kávu? Vše, čeho si při pití kávy všimnete, tak pouze prozkoumejte. Žádný pocit či myšlenku nehodnoťte a snažte se udržet pozornost u svého šálku kávy. Neodbíhejte v mysli k práci nebo k jakýmkoli jiným starostem. soustřeďte se pouze na vnímání kávy. 

 

Těchto deset všímavých minut u kávy je tréninkem vaší mysli, jehož důsledky jsou:

 

  • snížená míra stresu a zlepšení funkce imunitního systému,
  • zlepšení soustředění a pozornosti,
  • zlepšení pružnosti myšlení,
  • pozitivní vliv na kreativitu a paměť.

Líbil se vám tento článek? Mrkněte na naše další články.