Jistě víte, že pití kávy může přinášet určité výhody. Existuje stále více důkazů, že káva může chránit před určitými druhy rakoviny, onemocněním jater a dokonce i depresí. Jenže káva má i své nevýhody a při nadměrném pití, může být škodlivá pro naše tělo. Dnes se zaměříme na kávu a její vliv na cukrovku. Dokáže káva předejít vzniku cukrovky? A co když už trpíte cukrovkou, můžete pít kávu? Pojďme se na to podívat.

CO JE TO DIABETES?

Diabetes, lidově řečeno cukrovka, je nemoc, která ovlivňuje, jak tělo zpracovává glukózu v krvi. Hladina glukózy v krvi neboli hladina cukru v krvi, je pro nás velmi důležitá. Glukóza v krvi pohání náš mozek a dodává energii našim svalům a tkáním.

 

Pokud máte cukrovku, znamená to, že máte v krvi příliš mnoho glukózy. Stává se to, když se vaše tělo stane rezistentní na inzulín a již není schopno účinně absorbovat glukózu do buněk kvůli energii.

 

Přebytek glukózy v krvi může způsobit vážné zdravotní problémy. Existuje mnoho různých faktorů, které mohou způsobit diabetes.

 

Typy chronického diabetu jsou typu 1 a typu 2. Mezi další typy patří gestační diabetes, ke kterému dochází během těhotenství, ale po narození dítěte má tendenci zmizet.

 

Prediabetes, někdy nazývaný hraniční diabetes, znamená, že vaše hladina glukózy v krvi je vyšší než obvykle, ale ne tak vysoká, že by vám byla diagnostikována cukrovka.

 

Mezi některé příznaky cukrovky patří:

  • Zvýšená žízeň
  • Nevysvětlitelný úbytek na váze
  • Únava
  • Podrážděnost

Pokud pociťujete některé z těchto příznaků a nejste si jistí, z čeho mohou pocházet, kontaktujte raději svého lékaře.

CO UDĚLÁ JEDEN ŠÁLEK KÁVY DENNĚ 

Vědci z Harvardu sledovali přes 20 000 lidí po dobu asi 20 let. Zjistili, že lidé, kteří zvýšili příjem kávy o více než jeden šálek denně, měli o 11 procent nižší riziko vzniku diabetu 2. typu. Lidé, kteří snížili příjem kávy o jeden šálek denně, však zvýšili riziko vzniku cukrovky o 17 procent. V pití čaje nebyl žádný rozdíl.

 

Není na 100 % jasné, proč má káva takový vliv na vývoj cukrovky. Kofein, který je obsažen v kávě, totiž nemusí být odpovědný za tyto drobné výhody. Ve skutečnosti se ukázalo, že kofein krátkodobě zvyšuje hladinu glukózy i inzulínu. V současné době však existují pouze  omezené studie a je třeba provést více výzkumů na účinky kofeinu a diabetu.

Pití kávy po dlouhou dobu může také změnit její účinek na citlivost na glukózu a inzulín. Ochranný účinek způsobuje tolerance k dlouhodobé spotřebě.

Nedávná studie z roku 2018 ukázala, že dlouhodobé účinky kávy a kofeinu mohou souviset se snížením rizika prediabetes a diabetu.

CUKROVKA 2. TYPU  – REAKCE NA KÁVU

Zatímco káva může být prospěšná jako prevence před cukrovkou, některé studie ukázaly, že obyčejná černá káva může představovat nebezpečí pro lidi, kteří již mají diabetes 2. typu. 

 

Jedna studie z roku 2014 ukázala, že užívání kapsle kofeinu před jídlem vedlo ke zvýšení glykémie u lidí s diabetem 2. typu. Ukázalo se také zvýšení inzulínové rezistence. Pokud máte cukrovku 2. typu, vaše tělo není schopno účinně používat inzulín ke správě hladiny cukru v krvi.

 

Existuje jasný rozdíl v tom, jak lidé s cukrovkou a lidé bez cukrovky reagují na kávu a kofein. Studie z roku 2008 zkoumala lidi, kteří mají cukrovku 2. typu a kteří pijí denně kávu. Studie nepřetržitě monitorovala hladinu cukru v krvi při každodenních činnostech. Během dne se ukázalo, že hned poté, co vypili kávu, jejich krevní cukr stoupl. Hladina cukru v krvi byla ve dnech, kdy pili kávu, vyšší než ve dnech, kdy kávu nepili.

 

Podle nedávné studie 2018 se může jednat o genetiku. Geny mohou hrát roli v metabolismu kofeinu a jak ovlivňují hladinu cukru v krvi. V této studii lidé, kteří metabolizovali kofein pomaleji, vykazovali vyšší hladiny cukru v krvi než ti, kteří geneticky metabolizovali kofein rychleji.

ZDRAVOTNÍ PŘÍNOSY KÁVY

Pití kávy má jisté zdravotní výhody, které nesouvisejí s prevencí diabetu.

 

Novější studie s kontrolovanými rizikovými faktory prokázaly další výhody kávy. Zahrnují potenciální ochranu proti:

 

  • Parkinsonově chorobě
  • Onemocnění jater, včetně rakoviny jater
  • Dně
  • Alzheimerově chorobě
  • Žlučovým kamenům

 

Tyto novější studie také ukázaly, že káva zřejmě snižuje riziko deprese a zvyšuje schopnost soustředit se a jasně myslet.

JAK PŘEDEJÍT CUKROVCE 

Pití samotné kávy přináší spoustu výhod . Pokud se ji ale rozhodnete “vylepšit” tím, že přidáte několik kostek cukru, různé sirupy či tučné mléko, spíše tím vašemu zdraví uškodíte. Ale to nejspíš víte. Zkuste raději přidat vanilku nebo skořici. Kávu to zajímavě ochutí a dodá nádech orientu. Nepoužívejte slazené mléka, nahraďte jej za kokosové, lněné, mandlové a nebo klasické kravské. Pak je zde ale otázka, zda vůbec patří mléko do kávy nebo ne. A když už byla řeč o sirupu. Ten vynechejte úplně.  

Další články týkající se kávy a zdraví