Patří mléko do kávy nebo ne? To je věčná otázka, které se kavárníci nezbaví co svět světem stojí a bude stát. Každou chvíli někdo přijde a zeptá se, ať už z hlediska prospěšnosti zdraví nebo z hlediska chuťových kvalit kávy, “s” nebo “bez”? V dnešním článku vám proto na tuto palčivou zkusíme odpovědět.

Kávu s mlékem začali pít první Evropané, konkrétně Vídeňané, kterým černá káva připadala příliš hořká. Pije se od roku 1653, kdy údajně vznikla první vídeňská mélange. V podstatě klasické capuccino podávané v lungo šálku s našlehaným mlékem a mléčnou pěnou navrchu. Proslulá vídeňská Café Sperl podává tento nápoj v poměru půl šálku černé kávy na půl šálku zpěněného mléka. Našlehaná pěna nesmí chybět.

 

PROČ NE LIMONÁDA, ALE MLÉKO ANO?

Mléko svým složením dokáže doprovodit chuť kávy tak dokonale, že se snad ani jiný nápoj tolik do kávy nehodí a ani nás žádný jiný nenapadne, snad kromě rumu. Ostatní rostlinná alternativní mléka nemají tu schopnost tak dobře doplnit či dokonce vylepšit chuť kávy. Tajemství tohoto geniálního spojení tkví ve složení kravského mléka. Každá jeho součást hraje na jinou strunu v kávě a spolu rozehrávají lahodnou symfonii chutí a aromat. Jen pozor na kalorie, plnotučné mléko, které se nejvíce hodí, jich obsahuje velmi mnoho. Jestliže tedy chcete redukovat svoji váhu a dosud pijete několik šálků kávy s plnotučným mlékem denně, raději mléko úplně vynechte nebo jej nahraďte třeba rostlinným

Přečtěte si více o mléku v článku Vše, co potřebujete vědět o mléku.

CO ZPŮSOBUJE MLÉKO V KÁVĚ

Mléko nebrání antioxidační reakci, která v kávovém nápoji probíhá, ovšem jejich účinky přeci jen do jisté míry snižuje. Krátce řečeno, mléko tolik nepotlačuje zdraví prospěšné působení antioxidantů (konkrétně polyfenolů) v lidském těle. Na druhou stranu, kdo kávu pije ve větším množství a neřeší svoji váhu, polyfenoly z kávy nakonec stejně vyzíská. 

 

Mléko velmi mírně snižuje účinky kofeinu, jelikož způsobuje pomalejší vstřebávání kofeinu do organismu. Ale zase působí déle. 

 

Mléko v kávě může odpomoci i od pálení žáhy, které Vás může potkat po vypití černé kávy bez mléka (káva má totiž docela nízké pH) a ochránit žaludek od případných žaludečních vředů. 

Někdy si lidé po vypití kávy s mlékem stěžují na žaludeční obtíže. Problém ale nejspíše netkví v samotné kombinaci kávy s mlékem, ale třeba zatím v skryté intoleranci na kravské mléko nebo nesnášenlivosti laktózy.

Toto téma skvěle doplňuje náš článek Káva a zdraví.

KAŽDÝ PODLE VLASTNÍ CHUTI

Občas mezi společností, která pije kávu zavládne hysterie, že kravské mléko v kávě je velice škodlivé a může způsobit i závažná onemocnění. Žádné z takto vyloženě negativních účinků se ještě nepodařilo na 100 % potvrdit. Faktem je, že káva je pro mnoho lidí snesitelnější po přidání mléka a její chuť činí bezesporu lahodnější. Ovšem pár věcí, které byste neměli opomíjet, raději zdůrazníme. Aby káva s mlékem neškodila a nevytvářela tak potenciál vzniku rakovinových onemocnění, jako například trávicího traktu, neměli bychom při pití kávy s mlékem kouřit. Pamatujte na to, že horké nápoje obecně (např. čaje, grogu, černé kávy, kávy s mlékem), by se neměly konzumovat nad 65 ℃.

 

Jinou otázkou je zda-li se mlékem opravdu nekazí prvotřídní káva ověnčená nejvyššími oceněními. Není skoro hřích kazit kávu mlékem? Východní národy, které pijí kávové nápoje odjakživa do kávy nic přidávat nemusely a vychutnávaly si kávu čistou a silnou. Pokud tedy chceme využívat dopingového potenciálu kávy v plné míře mléko do kávy nepřidávejte!

 

My v Lázeňské kávě jsme zastánci názoru, že abychom z kávy měli nějaký užitek a jednoznačně i požitek, vytvořili si z pití kávy příjemný denní rituál, kdy se zastavíme a trochu odpočineme při denním shonu a kdy nepijeme kávu jen jako doping, musí nám káva především chutnat. Proto mléko ano, ale s mírou!

Líbil se vám tento článek? Přečtěte si naše další články o mléku.