čtení na 7 minut | kategorie : Blog, Kofein a zdraví

Trápí vás migrény a přemýšlíte, zda je káva na bolest hlavy vhodná? Migrény jsou dlouhotrvajícím onemocněním cév mozku. Chronická migréna se projevuje silnou bolestí hlavy a její výskyt je pravděpodobnější u žen než u mužů. Kofein obsažený v kávě má určitý vliv i na toto onemocnění. Pojďme toto téma prozkoumat blíže.

muž s bolestí hlavy
Může pomoci káva na bolest hlavy nebo má kofein proti migréně spíše negativní účinky? Především záleží na individuálním a správném dávkování, aby se z pomocníka nestala překážka v boji s migrénou. Zdroj obrázku: Canva pro

PITÍ KÁVY A ZDRAVÍ

Oblíbenými tématy, které lidé řeší ve spojitosti s kávou, jsou její vlivy na naše zdraví. Kofein ve formě voňavého šálku kávy si dopřáváme takřka denně. Tato skutečnost nás nutí k zamyšlení, jaké vlivy přináší denní konzumace kávy na fungování našeho těla a mysli? Historie kávovníku sahá do doby dávno minulé. První kávovníky byly objeveny pravděpodobně ještě před rokem 850 n. l. a od té doby je pití kávy součástí našich životů.

 

Pro oblíbenost tohoto historického nápoje v dnešním světě, uvědomělí kávomilci rozmýšlí i nad jeho správnou konzumací. Tedy kdy, jak a kolik kávy vypít. Nejvýznamnější a zároveň nejznámější složkou kávy je kofein, dále pak káva obsahuje oleje, bílkoviny, taniny, kyselinu chlorogenovou a mnoho dalšího. Pro spoustu chemických sloučenin v kávě můžeme tedy očekávat, že konzumace kávy bude mít na naše fungování nějaký vliv. Konkrétně pojďme probrat, zda káva ovlivňuje vznik migrény či nám proti bolesti hlavy může pomoci.

JE KÁVA NA BOLEST HLAVY VHODNÁ?

O negativních účincích kávy na člověka se jen spekuluje. Respektive negativní působení kávy je způsobeno v závislosti na její nadměrné a neuvážené konzumaci. Vědecké poznatky a nové výzkumy nám odhalují, že káva, je-li používána s rozumem, je zdraví velice prospěšná. Pití kávy například:

Pro tolik zdravotních benefitů, můžeme předpokládat i její úspěšnost v boji proti migréně

ibuprofen a káva na bolest hlavy
Pití kávy přináší mnoho zdravotních benefitů. Některé léky proti bolesti dokonce využívají kofein pro lepší působení léčivé látky v tabletách. Zdroj obrázku: Mirka Vnenková

CO POMÁHÁ NA MIGRÉNU?

V případě, že vás bolí hlava, obvykle sáhnete stejně jako já po růžové záchraně Ibalginu nebo jiném prášku s ibuprofenem. Z příbalových letáků a obalů léčiv proti bolesti hlavy se dočteme přesné složení léku. Obecně se léčiva na bolest řadí mezi dvě skupiny: účinné v místě bolesti a ty, které působí komplexně na CNS (centrální nervovou soustavu).

 

Léky s ibuprofenem patří mezi první skupinu, tedy blokují signály bolesti z místa bolesti. Naproti tomu léčiva s paracetamolem snižují intenzitu signálů bolesti centrálně. U léků, co pomáhají na migrénu, se často účinek paracetamolu kombinuje s kofeinem. Naproti tomu lékaři v boji s migrénou radí vyvarovat se pití kávy i kolových nápojů. Takže je kofein při migréně vhodný nebo ne?

MIGRÉNU KÁVA ZASTAVUJE NEBO PODPORUJE?

Opět se tak vracím k původní myšlence, že konzumace kávy a tedy i kofeinu, je vhodná, ale v určité míře. Důležité je mít na paměti, že každý člověk metabolizuje kofein jinak a tedy ho i jiným způsobem ovlivňuje. Co je pro jednoho pozitivní, může už jinému uškodit. Při pití kávy vnímejte její účinky a reakce vašeho těla. Můžete pak lépe odhadnout vaši osobní a správnou dávku kávy.

Chcete vědět více o správné konzumaci kofeinu?

Přečtěte si, kolik šálků kávy denně je ještě v pořádku.

KOFEIN A BOLEST HLAVY PO KÁVĚ

Při hledání viníků vzniku migrény je složité především to, že stále neexistuje jednoznačná odpověď co je příčinou migrén. Když se zamyslím nad kombinací kofeinu v lécích proti bolesti, neměla by mít káva teoreticky negativní vliv na vznik migrény? Jenže kofein se využívá v lécích proti bolesti kvůli lepšímu působení léčivé látky. Není tedy primárně tím, kdo bolest snižuje.

 

Tak jako může lékům pomoci zastavit nepříjemné stavy spojené s migrénou, dokáže ke vzniku bolesti i přispět. Podle studie se šance na vznik migrény zvýšila při konzumaci 3 a více kofeinových nápojů denně. U lidí, kteří obvykle kofein takřka nekonzumovali, se tato hranice dvou káv ještě snižovala.

PODLE VAŠICH POTŘEB SI KÁVU UŽIJTE TŘEBA MÉNĚ ČASTO, ALE ZA TO Z OPRAVDU KVALITNÍCH ZRNEK

SPRÁVNÁ DENNÍ DÁVKA KÁVY PŘI MIGRÉNĚ?

Obecně se udává, že v průměru 3 šálky kávy během dne je pro člověka tak akorát. Samozřejmě, s respektem k jedinečnosti vlastního organismu, to konkrétně pro vás může být pouze jeden šálek kávy. Nebo naopak zpracováváte kofein dobře a zdravá dávka kávy může být ve vašem případě 5 káv za den. Pokud však trpíte bolestí hlavy, je třeba si opravdu pohlídat váš denní příjem kofeinu. Nejen v kávě, ale i v dalších nápojích jako čaj, kolové či energetické nápoje.

 

Pak je tu ještě paradox, kdy si hlídáte denní dávku kofeinu tak, že kávu zcela vynecháte. I v tomto případě se u vás může objevit bolest hlavy, se kterou kofein (i když jste žádný nevypili) může určitým způsobem souviset. Typickým příkladem je tzv. „víkendová migréna“. Bolest hlavy se může objevit ve dnech, kdy kofein zcela vysadíte. Například právě o víkendu po pracovním týdnu, kdy jste pili jednu kávu za druhou. V podstatě je to takový abstinenční příznak, kdy je vaše tělo na kofeinový doping prostě zvyklé a najednou se mu nedostává.

 

Kofein v kávě má také schopnost být antagonista adenosinového receptoru A2A. Adenosin tímto receptorem stimuluje produkci NO (oxidu dusnatého), který je zodpovědný za vazodilataci (rozšíření cév). Kromě funkce vazodilátoru může kofein zvýšit cerebrovaskulární rezistenci a snížit průtok krve mozkem (CBF – cerebral blood flow), což se považuje u léčby migrény za užitečné.

infografika: migréna - káva
Správné množství kofeinu může při migréně pomoci, například jeho schopností jako antagonista receptoru adenosinu A2A. Při nadměrné konzumaci či kofeinové abstinenci bude mít váš další šálek kávy na migrénu negativní vliv.

CO ZPŮSOBUJE MIGRÉNU

Za nejčastější příčiny vzniku migrény jsou považovány jednak genetické predispozice (nejčastěji se předávají z matky na dceru), stres, nedostatek či naopak příliš spánku a pohybu. Často jsou migrény spojovány s hormonálními změnami v období menstruace. Dále pak přílišný hluk, světlo, hladovění či žízeň. K migrénám jsou náchylnější kuřáci, hypoglykemici a lidé po úrazu hlavy. Za vznik migrény v určitých případech můžou některé léky a antikoncepce. Bolesti zad mohou mít také za následek migrénu, stejně tak i změny barometrického tlaku.

KOFEIN, DEPRESE A MIGRÉNA

U těch z nás, kteří často trpí migrénami, je spolu s bolestí a přecitlivělostí na různé podněty (jakoby sama migréna nestačila) spojen vyšší výskyt deprese. Toto riziko je až 2x vyšší, než u lidí, kteří migrénami netrpí. Tento vztah platí i naopak, tedy že lidé s depresí jsou náchylní k migrénám. Pití kávy a vlastnosti její nejvýraznější a nejdiskutovanější látky, kofeinu, mají vliv na naši náladu a stavy úzkosti a deprese.

 

Také při hledání odpovědí na otázku, jak káva ovlivňuje depresivní stavy, musíme brát v úvahu kolik kávy konzumujeme. Správné dávkování kofeinu, vzhledem k nastavení našeho organismu, naši toleranci na kofein i denní době, kdy si kávu dopřáváme, pomáhá k dobré náladě. Každému milovníkovi kávy vytvoří úsměv na tváři už jen vůně čerstvě připravované kávy. U mě takto funguje i zvuk mlýnku. Vypijete si kávu a kromě toho, že si užijete její skvělou chuť a vůni, získáte novou energii. Jste osvěžení, aktivní a šťastní.

CO POMÁHÁ NA MIGRÉNU? K LEPŠÍMU POCITU POMŮŽE NEJEN VŮNĚ KÁVY, ALE TAKÉ PŘÍRODNÍ ESENCIÁLNÍ OLEJE

NEŽÁDOUCÍ ÚČINKY KOFEINU

Následkem přepití kávy je až nepříjemné zvýšení aktivity našeho těla. Jsme roztěkaní a nepozorní. Zrychlí se nám tep i dýchání. Jsme nesoustředění, stáváme se i emočně nestabilní. Nevhodné množství kofeinu v těle udělá z nerozumného pijáka kávy neurotického pesimistu, který už na pohled připomíná rozklepanou čivavu s vykoulenýma očima. Často i podobně jako ona „štěká“ po lidech okolo sebe, místo klidného hledání konstruktivního řešení problému. Tyto nechtěné účinky kofeinu můžeme minimalizovat použitím CBD oleje.

 

Přílišná konzumace kávy nebo dlouhodobá únava, kterou uměle potlačujete doplňováním kofeinu, jsou předpoklady pro vyvolání úzkosti a deprese. Jste nevyspaní a až příliš „vybuzení“ kofeinem? Ztrácíte pozornost? V tomto případě se zamyslete nad množstvím přijímaného kofeinu a snažte se jej snížit na vaši optimální dávku. Nezapomeňte, že kofein je stimulant. Je přírodní pomoc v mnoha zdravotních ohledech, ale nesprávným používáním se mění v drogu s negativním dopadem na naše fyzické i psychické zdraví.

Zaujal vás účinek CBD oleje?

Přečtěte si, jak můžete CBD olej využít a jak vlastně funguje ve spojení s kávou.

MŮŽE TEDY KOFEIN MIGRÉNU OVLIVNIT?

Jak je vidět, existuje mnoho důvodů vzniku migrény. Kávou a kofeinem můžete některé z nich ovlivnit. Pozitivně, ale při nesprávném používání také negativně. Nezapomeňte při pití kávy na její specifickou vlastnost, která nás nutí častěji odbíhat na toaletu. Ač je sama káva tekutinou má diuretické vlastnosti. Může se tedy stát, že zvýšeným vylučováním po kávě bude vaše tělo dehydrované. Tím se zvyšuje šance vzniku migrény.

 

Způsob jakým kofein zahání únavu se stává nevhodným obzvláště v pozdějších denních hodinách. Protože nedostatečný spánek podporuje vznik bolesti hlavy, tak doporučení zní: dopřejte si kávu v souladu s cirkadiánními rytmy. Nedávejte si kávu před spaním, naopak myslete, že kofein bude ve vašem těle působit ještě několik hodin po vypití kávy. Vaši poslední kávu dne si dejte cca 4-6 hodin před usínáním. Tak kofeinu dopřejete dostatek času, aby vám jeho účinky nenabourali váš klidný spánek. Káva na večer způsobí, že se vám nebude dařit usnout a spánek nebude kvalitní.

Vybalancujte účinky kofeinu

Moc kofeinu může podpořit nastupující bolest hlavy. Úplné vysazení kofeinu, pokud jste zvyklí pít několik šálků kávy za den, může být spouštěčem migrény. Hledání ideálního řešení můžete začít vybalancováním kofeinového příjmu. Tedy postupným dávkováním vašeho denního přídělu kávy. Určitým stylem mikrodávkování kofeinu může být pití kávy po malých šálcích. Vyvarujete se tak náhlému zvýšení hladiny kofeinu v těle, které vás může rozhodit a zároveň i následnému kofeinovému úpadku. Pro takové pravidelné doplňování kofeinu se skvěle hodí mít při ruce kávu ve spolehlivé termosce. Ta váš kofeinový poklad udrží ve skvělé kondici jako čerstvě připravenou po celý pracovní den a vy tak můžete doplňovat energii postupným usrkáváním. Termosky Frank Green udrží teplotu kávy uvnitř až po 12 hodin. Na vás je však to nejtěžší, udržet své chutě a kávu popíjet po malých dávkách.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho..

Spokojení zákazníci

98% spokojených zákazníků

Čerstvá káva

pražíme 17 druhů káv

Vše pro přípravu kávy

88 značek kávového vybavení

Doprava zdarma

při objednávce nad 990 Kč
Tagy :
Autor : Mirka Vnenková
“Akce (a káva) je základní klíč k jakémukoliv úspěchu” - Picasso (a já).Káva mě uchvátila před cca 7 lety a rozhodla jsem se, že bude mou prací, koníčkem i posláním. Začala jsem u myčky a dostala se až k provozu kavárny. Jsem baristka, která píše o kávě.
Napsáno: 28.6.2020

O nás

Jsme pražírna výběrové kávy a distributor kávovarů a kávového vybavení. jak pražíme kávu