Pokud patříte mezi lidi, které často trápí migrény, určitě přemýšlíte nad tím, zda je pití kávy pro vás, vzhledem ke vzniku migrény, prospěšné či naopak. Migrény jsou dlouhotrvajícím onemocněním cév mozku. Chronická migréna se projevuje silnou bolestí hlavy a její výskyt je pravděpodobnější u žen než u mužů. Kofein obsažený v kávě má určitý vliv i na toto onemocnění.

Oblíbenými tématy, které lidé řeší ve spojitosti s kávou, jsou její vlivy na naše zdraví. Kofein ve formě voňavého šálku kávy si dopřáváme denně. Tato skutečnost nás nutí k zamyšlení, jaké vlivy přináší denní konzumace kávy na fungování našeho těla a mysli. Z dostupných pramenů se předpokládá, že roku 525 n. l. byl v Etiopii objeven první kávovník. Od té doby je pití kávy součástí našich životů a kávu pijeme po generace. 

O negativních účincích kávy se jen spekuluje. Respektive negativní působení kávy je způsobeno v závislosti na její nadměrné a neuvážené konzumaci.Vědecké poznatky a nové výzkumy nám odhalují, že káva, je-li používána s rozumem, je zdraví velice prospěšná. 

Pití kávy snižuje riziko infarktu, je prevencí diabetu, podporuje zdraví vašich kostí a pro další pozitivní účinky kofeinu je také spojována s šancí na její využití v léčbě rakoviny. Pro tolik zdravotních benefitů, můžeme předpokládat i její úspěšnost v boji proti migréně

NAPOMÁHÁ KÁVA MIGRÉNĚ?

Z příbalových letáků a obalů léčiv proti bolesti hlavy se dočteme složení léku. Velmi často je proti migréně využíváno účinků paracetamolu v kombinaci s kofeinem.Naproti tomu lékaři v boji s migrénou radí vyvarovat se pití kávy i colových nápojů. Kde je tedy pravda? Používat kofein při migréně nebo ne? 

 

Opět se tak vracíme k původní myšlence, že konzumace kávy a tedy i kofeinu, je vhodná, ale v určité míře. Každý člověk metabolizuje kofein jinak a tedy ho i jiným způsobem ovlivňuje. Co je pro jednoho pozitivní, může už jinému uškodit. Při pití kávy vnímejte její účinky a reakce vašeho těla. Můžete pak odhadnout vaši osobní a správnou dávku kávy.

KÁVA A MIGRÉNA

Výzkum provedený vědci z Harvardské univerzity se zabýval právě vlivem kávy na vznik migrény. Porovnávali souvislosti mezi příjmem kofeinu a vznikem migrény u lidí, kteří běžně pijí kávu a u “nekávičkářů”. A výsledek? Ano, kofein může být potencionálním spouštěčem migrény, avšak pokud jej zkonzumujete v množství větším než dvě porce kofeinového nápoje za den

KOLIK KÁVY DENNĚ?

Obecně se udává, že v průměru 3 šálky kávy během dne je pro člověka tak akorát. Samozřejmě, s respektem k jedinečnosti vlastního organismu, to konkrétně pro vás může být pouze jeden šálek kávy. Nebo naopak zpracováváte kofein dobře a zdravá dávka kávy může být ve vašem případě 5 káv za den.

Výše zmíněná studie také nerozlišuje mezi kávou a jiným kofeinovým nápojem. V případě, že trpíte migrénami, nemusíte se zcela omezit v popíjení kávy, ale hlídejte si celkový příjem kofeinu. Do své denní kofeinové dávky započítejte kromě kávy také čaje, colové či energetické nápoje.

CO ZPŮSOBUJE MIGRÉNU

Za nejčastější příčiny vzniku migrény jsou považovány jednak genetické predispozice (nejčastěji se předávají z matky na dceru), stres, nedostatek či naopak příliš spánku a pohybu. Často jsou migrény spojovány s hormonálními změnami v období menstruace. Dále pak přílišný hluk, světlo, hladovění či žízeň. K migrénám jsou náchylnější kuřáci, hypoglykemici a lidé po úrazu hlavy. Za vznik migrény v určitých případech můžou některé léky a antikoncepce. Bolesti zad mohou mít také za následek migrénu, stejně tak i změny barometrického tlaku.

MIGRÉNA A KOFEIN

Jak je vidět, existuje mnoho důvodů vzniku migrény. Kávou a kofeinem můžete některé z nich ovlivnit. Pozitivně, ale při nesprávném používání také negativně. Nezapomeňte při pití kávy na její specifickou vlastnost, která nás nutí častěji odbíhat na toaletu. Ač je sama káva tekutinou má diuretické vlastnosti. Může se tedy stát, že zvýšeným vylučováním po kávě bude vaše tělo dehydrované. Tím se zvyšuje šance vzniku migrény.

 

Způsob jakým kofein zahání únavu se stává nevhodným obzvláště v pozdějších denních hodinách. Naše doporučení je: dopřejte si kávu v souladu s cirkadiánními rytmy. Nedávejte si kávu před spaním, naopak myslete, že kofein bude ve vašem těle působit ještě několik hodin po vypití kávy. Vaši poslední kávu dne si dejte cca 4-6 hodin před usínáním. Tak kofeinu dopřejete dostatek času, aby vám jeho účinky nenabourali váš klidný spánek. Káva na večer způsobí, že se vám nebude dařit usnout a spánek nebude kvalitní. Nedostatečný spánek, jak jsme psali výše, podněcuje vznik migrény.

V pozdějších odpoledních hodinách jistě oceníte možnost, dát si kávu, která neuškodí vašemu spánku, tedy kávu bezkofeinovou.

DEPRESE A MIGRÉNA

U těch z nás, kteří často trpí migrénami, je spolu s bolestí a přecitlivělostí na různé podněty (jakoby sama migréna nestačila) spojen vyšší výskyt deprese. Toto riziko je až 2x vyšší, než u lidí, kteří migrénami netrpí. Tento vztah platí i naopak, tedy že lidé s depresí jsou náchylní k migrénám. Pití kávy a vlastnosti její nejvýraznější a nejdiskutovanější látky, kofeinu, mají vliv na naši náladu a stavy úzkosti a deprese.

ZMĚNY NÁLAD PO KÁVĚ

Také při hledání odpovědí na otázku, jak káva ovlivňuje depresivní stavy, musíme brát v úvahu kolik kávy konzumujeme. Správné dávkování kofeinu, vzhledem k nastavení našeho organismu, naši toleranci na kofein i denní době, kdy si kávu dopřáváme, pomáhá k dobré náladě. Každému milovníkovi kávy vytvoří úsměv na tváři už jen vůně čerstvě připravované kávy. U mě takto funguje i zvuk mlýnku. Vypijete si kávu a kromě toho, že si užijete její skvělou chuť a vůni, získáte novou energii. Jste osvěžení, aktivní a šťastní.

KÁVA A DEPRESE

Následkem přepití kávy je až nepříjemné zvýšení aktivity našeho těla. Jsme roztěkaní a nepozorní. Zrychlí se nám tep i dýchání. Jsme nesoustředění, stáváme se i emočně nestabilní. Nevhodné množství kofeinu v těle udělá z nerozumného pijáka kávy neurotického pesimistu, který už na pohled připomíná rozklepanou čivavu s vykoulenýma očima. Často i podobně jako ona “štěká” po lidech okolo sebe, místo klidného hledání konstruktivního řešení problému. Tyto nechtěné účinky kofeinu můžeme minimalizovat použitím CBD oleje.

 Jak CBD olej funguje a jak jej používat k regulaci negativních vlivů kofeinu se dočtete v tomto článku.

Přílišná konzumace kávy nebo dlouhodobá únava, kterou uměle potlačoujete doplňováním kofeinu, jsou předpoklady pro vyvolání úzkosti a deprese. Jste nevyspaní a až příliš “vybuzení” kofeinem. Ztrácíte pozornost. V tomto případě se zamyslete nad množstvím přijímaného kofeinu a snažte se jej snížit na vaši optimální dávku. Nezapomeňte, že kofein je stimulant. Je přírodní léčivo, ale nesprávným používáním se mění v drogu s negativním dopadem na naše fyzické i psychické zdraví.

Líbil se vám tento článek? Mrkněte na naše další články.